EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

АМОРТИЗАЦІЙНІ ВІДРАХУВАННЯ ЯК ВНУТРІШНЄ ДЖЕРЕЛО ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДПРИЄМСТВ ТРАНСПОРТНОЇ ГАЛУЗІ
В. Г. Виговський, О. А. Виговська, В. В. Хвіст

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.52

УДК: 336 : 656

В. Г. Виговський, О. А. Виговська, В. В. Хвіст

АМОРТИЗАЦІЙНІ ВІДРАХУВАННЯ ЯК ВНУТРІШНЄ ДЖЕРЕЛО ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДПРИЄМСТВ ТРАНСПОРТНОЇ ГАЛУЗІ

Анотація

Робота присвячена аналізу амортизаційної політики підприємств транспортної галузі. Автором узагальнено поняття «амортизація» та «амортизаційна політика» та визначено переваги та недоліки методів нарахування амортизації електротранспортних суб’єктів господарювання. Визначено умови для застосування методу прискореної амортизації на електротранспортних підприємствах.
Обґрунтована доцільність проведення аналізу методів нарахування амортизації на суб’єктах господарювання транспортної галузі для врахування особливостей функціонування кожного підприємства та впровадження власної системи амортизаційних заходів.
Зазначено, що в умовах обмеженості зовнішніх та внутрішніх джерел фінансового забезпечення на суб’єктах господарювання транспортної галузі, є актуальним пошук альтернативних методів кредитно-фінансового забезпечення оновлення рухомого складу підприємства.
Проаналізовано показники технічного стану та ефективності використання основних засобів на транспортних підприємствах Дніпра, Рівного та Вінниці.

Ключові слова: амортизація; електротранспортне підприємство; прискорений метод амортизації.

Література

1. Виговська Н.Г. Удосконалення обліку амортизації: стан, проблеми, перспективи. Житомир: ЖІТІ, 1998. С. 59.
2. Галепа Т. В. Особливості формування джерел відтворення основних засобів у сільськогосподарських підприємствах. Економіка АПК. 2006. № 9. С. 77–81.
3. Городянська Л.В. Амортизаційна політика та напрями відтворення фінансово-економічних ресурсів у бухгалтерському обліку: Фінанси України. 2009. № 11. С. 112-121.
4. Губачова О. Обираємо метод нарахування амортизації основних засобів: Економіка України. 2000. № 11. С. 42–47.
5. Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. Режим доступу: ukrstat.gov.ua
6. Економічний словник-довідник / За ред. д.е.н. проф. С.В. Мочерного. Київ. Феміна, 1995. С. 272.
7. Офіційний сайт Дніпровської міської ради [Електронний ресурс]. Режим доступу: dniprorada.gov.ua
8. Офіційний сайт Вінницької міської ради [Електронний ресурс]. Режим доступу: vmr.gov.ua
9. Офіційний сайт Рівненської міської ради [Електронний ресурс]. Режим доступу: rivnerada.gov.ua
10. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби» від 18 травня 2000 р. за №288/4509 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів від 25.09.2009 р.
11. Радєва О. Г. Амортизаційна політика в контексті механізму ефективного управління підприємством: сутність, характеристика та проблеми [Текст]: Молодий вчений. 2014. № 12(2). С. 70-73.
12. Рясних Є.Г. Амортизація по-українськи: бухгалтерський та податковий аспект – що гірше? Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 5/2. С. 120-125. (5)
13. Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року [Електронний ресурс]: – Режим доступу: zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80

V. Vygovsky, O. Vygovska, V. Khvist

DEPRECIATION DEDUCTIONS AS AN INTERNAL SOURCE OF FINANCIAL SUPPORT OF ENTERPRISES OF THE TRANSPORT INDUSTRY

Summary

The work is devoted to the depreciation policy of transport enterprises analysis. The author summarizes the concepts of "depreciation" and "depreciation policy" and identifies the advantages and disadvantages of depreciation methods for electric transport entities. The conditions for the application of the accelerated depreciation method at electric transport enterprises are determined.
The expediency of carrying out the analysis of depreciation calculation methods on subjects of transport branch management for the account of features of functioning of each enterprise and own system of depreciation measures introduction is proved.
It was stated, taking into consideration the functioning peculiarities of each transport enterprise and to introduce its own system of depreciation measures is expedient. To do this, the company needs to analyze the methods of depreciation used by entities. Such measures will make it possible to identify the compliance of depreciation methods to the needs of the transport company and determine the degree of fixed assets provision.
It was proved that the application of this method is possible when creating conditions at the transport enterprise: e.g. using the future cost of rolling stock, taking into account the full service life of vehicles with average growth rates of buses, trams and trolleybuses, and using expected growth rates of vehicles in the future cost as of the end of the planning year.
The impact of fixed assets depreciation of the transport sector on competitiveness, slowdown of economic and social indicators of Ukraine's development, the level of technological risks and the burden on the ecological state of the environment is determined.
It is noted that in conditions of limited external and internal sources of financial security in the transport industry, it is important to find alternative methods of credit and financial support for the renewal of the rolling stock of the enterprise.
Indicators of technical condition and efficiency of fixed assets use at transport enterprises of Dnipro, Rivne and Vinnytsia are analyzed.
It is determined that the most optimal method of depreciation for the active part of fixed assets of transport entities is the accelerated method. The double interpretation of the economic category of depreciation is the costs included in the cost of production and the internal source of financial support for which purpose - the reproduction of fixed assets.

Keywords: depreciation; electric transport enterprise; accelerated depreciation method.

References

1. Vyhovska, N.H. (1998), Udoskonalennia obliku amortyzatsii: stan, problemy, perspektyvy [Improving depreciation accounting: status, problems, prospects], ZhITI, Zhytomyr, Ukraine.
2. Galepa, Т. V. (2006), “Features of the formation of sources of reproduction of fixed assets in agricultural enterprises”, Economics of agro-industrial complex, vol. 9, pp. 77–81.
3. Horodyanska, L.V. (2009) “Depreciation policy and areas of reproduction of financial and economic resources in accounting”, Finance of Ukraine, vol. 11, pp. 112-121.
4. Gubachova, O. (2000), “We choose the method of depreciation of fixed assets”, Economics of Ukraine, vol. 11, pp. 42–47.
5. State Statistics Service of Ukraine (2020), available at: ukrstat.gov.ua (Accessed 20 June 2020).
6. Mocherny, S.V. (1995), Ekonomichnyj slovnyk-dovidnyk [Economic dictionary-reference book], Femina, Kyiv, Ukraine.
7. Official site of the Dnipro City Council (2020), available at: dniprorada.gov.ua (Accessed 20 June 2020).
8. Official site of the Vinnytsia City Council. (2020), available at: vmr.gov.ua (Accessed 20 June 2020).
9. Official site of the Rivne City Council. (2020), available at: rivnerada.gov.ua (Accessed 20 June 2020).
10. Ministry of Finance (2009), “Accounting Regulation (Standard) 7 “Fixed Assets”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0288-00 (Accessed 20 June 2020).
11. Radeva, O.G. (2014), “Depreciation policy in the context of the mechanism of effective enterprise management: the essence, characteristics and problems”, A Yong Scientist, vol 12, no.2, pp. 70-73.
12. Ryasnyh, E.G. (2009), “Depreciation in Ukrainian: accounting and tax aspect – what's worse?”, Bulletin of Khmelnytsky National University, vol. 5/2, pp. 120-125.
13. Cabinet of Ministers of Ukraine (2018), Resolution “On approval of the National Transport Strategy of Ukraine for the period up to 2030”, available at: zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80 (Accessed 20 June 2020).

№ 8 2020

Дата публікації: 2020-08-27

Кількість переглядів: 7628

Відомості про авторів

В. Г. Виговський

к. е. н, доцент кафедри менеджменту і підприємництва, Державний університет «Житомирська політехніка»

V. Vygovsky

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Economics and Entrepreneurship, Zhytomyr Polytechnic State University

ORCID:

0000-0001-5642-0774


О. А. Виговська

аспірант, Державний університет «Житомирська політехніка»

O. Vygovska

Postgraduate student, Zhytomyr Polytechnic State University

ORCID:

0000-0002-7905-0494


В. В. Хвіст

аспірант, Державний університет «Житомирська політехніка»

V. Khvist

Postgraduate student, Zhytomyr Polytechnic State University

ORCID:

0000-0003-0491-4136

Як цитувати статтю

Виговський В. Г., Виговська О. А., Хвіст В. В. Амортизаційні відрахування як внутрішнє джерело фінансового забезпечення підприємств транспортної галузі. Ефективна економіка. 2020. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8090 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.52

Vygovsky, V., Vygovska, O. and Khvist, V. (2020), “Depreciation deductions as an internal source of financial support of enterprises of the transport industry”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8090 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.52

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.