EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ ІНТЕГРОВАНИХ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВ
О. П. Горлова

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.70

УДК: 658.5:65.014.1

О. П. Горлова

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ ІНТЕГРОВАНИХ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

Стаття присвячена розробленню теоретико-методологічних підходів до ефективного впровадження інтегрованих систем управління (ІСУ) з метою підвищення ефективності підприємств. Процеси формування та розвитку ІСУ розглянуто з позиції концепцій теорії організації та теорії складності. Визначено два підходи до дефініції ІСУ: у вузькому та широкому сенсі. Інтеграція стандартизованих цільових підсистем управління у вузькому сенсі розглядається як окремий випадок загального інтеграційного процесу в управлінні підприємством. У широкому сенсі інтегрована система управління трактується як результат постійного розвитку управління підприємства шляхом формування нових елементів, які забезпечують йому ефективність, життєздатність, конкурентоспроможність та стійкість у новому зовнішньому та внутрішньому контексті функціонування. Показано взаємозв’язок між циклом «диференціація- інтеграція» в системі організації та складністю її управління.

Ключові слова: інтегрована система управління; інтеграція; складність; підприємство; конфлікт; перешкоди; TQM.

Література

1. Abrahamsson, S. Hansson, J. and Isaksson, R. Integrated Management Systems — testing a model for integration. Organizational Excellence in Services : Proceedings of the 14th Toulon-Verona Conference, September 1–3, 2011, University of Alicante, University of Oviedo, Spain. 2011.
2. Trierweiller, A. C., Bornia, A. C., Sobierajski Gisi, M. F., Spenassato, D., Severo-Peixe, B. C. and Ribeiro Rotta M. J. An exploratory survey on the topic integrated management systems. Brazilian Journal of Operations & Production Management. 2016. Vol. 13, No. 2. pp. 184-193.
3. Raišiene, A. G. Advantages and Limitations of Integrated Management System: The Theoretical Viewpoint. Social Technologies. 2011. Vol. 1, issue 1, pp. 25–36.
4. Dahlin, G. and Isaksson, R. Integrated management systems – interpretations, results, opportunities, The TQM Journal. 2017. Vol. 29, issue 3, pp. 528-542.
5. Siva, V. Gremyr, I. Bergquist, B. Garvare, R. Zobel, T., Isaksson, R. The support of Quality Management to sustainable development: A literature review, Journal of Cleaner Production. 2016. Vol. 138. pp. 148-157.
6. Griffith, A. Integrated management systems: a single management system solution for project control? Engineering, Construction and Architectural Management. 2000. Vol. 7, issue. 3, pp. 232-240.
7. Калита П. Я. Расщепленный менеджмент. Об одной фундаментальной причине низкой конкурентоспособности экономик стран СНГ. Українська асоціація якості. URL: http://www.uaq.org.ua/docs/raschep-men.pdf (дата звернення 03.07.2020).
8. Castka, P., Bamber, C. J., Bamber, D. J. and Sharp, J. M. Integrating corporate social responsibility (CSR) into ISO management systems – in search of a feasible CSR management system framework. The TQM Magazine. 2004. Vol. 16, No. 3, pp. 216-224.
9. Asif, M., Searcy, C., Zutshi, A., Olaf A.M. and Fisscher, O. A. M. An integrated management systems approach to corporate social responsibility. Journal of Cleaner Production. 2011. Vol. 56, pp. 7-17.
10. Ketschau, T. J. A Conceptual Framework for the Integration of Corporate Social Responsibility and Human Resource Development Based on Lifelong Learning. Sustainability. 2017. Vol. 9, issue 9. 1545.
11. Jadudová, J. Zelený, J. Marková, I. Tomaškinováa, J. Hroncová and Vicianová, J. Stakeholder Management as Part of Integrated Management System in the Furniture Industry. Procedia Economics and Finance. 2015. Vol. 34, pp. 129 – 133.
12. Maiera, D. Vadastreanu, A. M. Kepplerc, T. Eidenmullerd, T. Maiere, A. Innovation as a part of an existing integrated management system. Procedia Economics and Finance. 2015. Vol. 26. pp. 1060 – 1067.
13. Sjøholt, O., “The evolution of the management systems in Construction.” In: Proceedings of the CIB W99 International Conference on Construction Project Management Systems: The Challenge of Integration, São Paulo, 25-28 March 2003. 2003. URL: https://www.irbnet.de/daten/iconda/CIB1444.pdf (дата звернення 15 липня 2020).
14. Bernardo, M. Simon, A. Tarí, J. J. Molina-Azorín, J. F. Benefits of management systems integration: a literature review. Journal of Cleaner Production. 2015. Vol. 94, pp. 260-267.
15. Смірнова К. В. Інтегровані системи менеджменту: практика використання, проблеми та перспективи розвитку в Україні. Вісник Одеського державного екологічного університету. 2012. № 13. С. 50-60.
16. Лучишина К. Л. Основи формування інтегрованої системи управління якістю аграрних підприємств. Економіка АПК. 2010. № 21. С. 56-60.
17. Баль-Прилипко Л. В., Ніколаєнко М. С. Інтегрована система управління якістю та безпечністю харчової продукції. Біоресурси і природокористування. 2018. Т. 10, №5-6. С.68-76.
18. Тельнов, А.С. Тенденції та суперечності розбудови інтегрованих систем управління якістю. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки. 2014. № 5, т. 2. С. 141-147.
19. Olivera Matias, J. C. Coelho, D. A. Integrated total quality management: Beyond zero defects theory and towards innovation. Total Quality Management & Business Excellence. 2011. Vol. 22, issue 8. pp. 891-910.
20. Інтегрована система управління ризиками банку: монографія / Н. П. Шульга, та ін.; за заг. ред. Н. П. Шульги. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. 440 с.
21. Кучмєєв О. О. Інтегрована система управління комерційними ризиками торгівельних підприємств. Вчені записки університету «КРОК» Серія: Економічні науки. 2017. № 48. С. 113-121.
22. Hatch, M. J. Teoria organizacji. Warszawa: Wydawnyctwo Naukowe PWN. 2000.
23. Schütz, A., Widjaja, T. and Kaiser, J. Complexity In Enterprise Architectures - Conceptualization And Introduction Of A Measure From A System Theoretic Perspective. ICIS 2013 : Proceedings of the International Conference on Information Systems, Association for Information Systems, (2013) AIS Electronic Library (AISeL). URL: https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1425&context=ecis2013_cr
24. Jørgensen, T. H., Remmen, A. and Mellado, M. D. Integrated management systems – three different levels of integration. Journal of Cleaner Production. 2006. Vol. 14. pp. 713-722.

O. Gorlova

THEORETICO-METHODOLOGICAL APPROACHES FOR DEVELOPMENT OF INTEGRATED MANAGEMENT SYSTEMS

Summary

The article is devoted to the development of theoretical and methodological approaches to the effective implementation of integrated management systems (IMS) in order to increase the efficiency of enterprises. The processes of formation and development of MIS are considered from the standpoint of the concepts of organizational theory and complexity theory. Two approaches to the definition of MIS are identified, consecutively MIS may be considered in a narrow and broad sense. The author point is that the interpretation of MIS, which is generally accepted in the economic literature is within the narrow approach, as it is focused mainly on standardized control subsystems. In the broad sense, the integrated management system is interpreted as a result of continuous development of enterprise management through the formation of new elements that provide it with efficiency, viability, competitiveness and sustainability in the new external and internal context of operation. The integration of standardized target management subsystems in the narrow sense is considered as a special case of the overall integration process in enterprise management.
The article shows the relationship between the cycle of "differentiation-integration" in the system of the organization and the complexity of its management.
An analysis of the MIS problems identified in studies conducted in different countries showed that there is a gap between the theory and practice of MIS. This gap is expressed in the poorly developed methodology for modelling an integrated control system. The author of the article sees the source of the problem in the use of extremely narrow interpretation of MIS, which in practice often leads to the formation of an enlarged inflexible separate functional structure within the management system, which conflicts with other functional units. In this regard, the main ways to improve the effectiveness of MIS, the author believes to improve internal organizational cooperation based on equivalence and equality of functional departments for senior management, increase their freedom of management decisions, increase the motivation of structural units to cooperate.
Reducing the level of internal and external conflict of the MIS is by optimizing the complexity of enterprise management, which increases its adaptability. The author also points to the positive impact of the conflict on the development of the enterprise, which should be considered in the formation of the MIS. The author's recommendations are addressed mainly to Ukrainian companies, but they can also be useful for companies in other countries.

Keywords: integrated management system; integration; complexity; enterprise; conflict; difficulties; TQM.

References

1. Abrahamsson, S. Hansson, J. and Isaksson, R. (2011), “Integrated Management Systems — testing a model for integration”, Proceedings of the 14th Toulon-Verona Conference “Organizational Excellence in Services”, September 1–3, University of Alicante, University of Oviedo, Spain.
2. Trierweiller, A. C. Bornia, A. C. Sobierajski Gisi, M. F. Spenassato, D. Severo-Peixe, B. C. and Ribeiro Rotta M. J. (2016), “An exploratory survey on the topic integrated management systems”, Brazilian Journal of Operations & Production Management, Vol. 13, No. 2, pp. 184-193. DOI:10.14488/BJOPM.2016.v13.n2.a5
3. Raišiene, A. G. (2011), “Advantages and Limitations of Integrated Management System: The Theoretical Viewpoint”, Social Technologies, Vol. 1(1), p.p. 25–36.
4. Dahlin, G. and Isaksson, R. (2017), “Integrated management systems – interpretations, results, opportunities”, The TQM Journal, Vol. 29 No. 3, pp. 528-542. https://doi.org/10.1108/TQM-01-2016-0004
5. Siva, V. Gremyr, I. Bergquist, B. Garvare, R. Zobel, T. and Isaksson, R. (2016), “The support of Quality Management to sustainable development: A literature review”, Journal of Cleaner Production. doi: 10.1016/j.jclepro.2016.01.020.
6. Griffith, A. (2000), “Integrated management systems: a single management system solution for project control?”, Engineering, Construction and Architectural Management, Vol. 7, No. 3, pp. 232-240.
7. Kalita, P. Ja. (2020), “ Split management. One fundamental reason for the low competitiveness of the economies of the CIS countries”, Ukrainian Association for Quality, available at: http://www.uaq.org.ua/docs/raschep-men.pdf (Accessed 03 July 2020).
8. Castka, P. Bamber, C. J. Bamber, D. J. and Sharp, J. M. (2004), “Integrating corporate social responsibility (CSR) into ISO management systems – in search of a feasible CSR management system framework”, The TQM Magazine, Vol. 16, No. 3, pp. 216-224. DOI: 10.1108/09544780410532954.
9. Asif, M. Searcy, C. Zutshi, A. Olaf A.M. and Fisscher, O. A. M. (2011), “An integrated management systems approach to corporate social responsibility”, Journal of Cleaner Production, Vol. 56, pp. 7-17. DOI:10.1016/j.jclepro.2011.10.034
10. Ketschau, T. J. (2017), “A Conceptual Framework for the Integration of Corporate Social Responsibility and Human Resource Development Based on Lifelong Learning”, Sustainability, vol.9, pp.15-45. DOI: 10.3390/su9091545.
11. Jadudová, J. Zelený, J. Marková, I. Tomaškinováa, J. Hroncová and Vicianová, J. (2015), “Stakeholder Management as Part of Integrated Management System in the Furniture Industry”, Procedia Economics and Finance, Vol. 34, pp. 129 – 133. DOI: 10.1016/S2212-5671(15)01610-X.
12. Maiera, D. Vadastreanu, A. M. Kepplerc, T. Eidenmullerd, T. and Maiere, A. (2015), “Innovation as a part of an existing integrated management system”, Procedia Economics and Finance, Vol. 26, pp. 1060 – 1067. DOI: 10.1016/S2212-5671(15)00930-2.
13. Sjøholt, O. (2003), “The evolution of the management systems in Construction”, Proceedings of the CIB W99 International Conference on Construction Project Management Systems: The Challenge of Integration, São Paulo, 25-28 March, available at: https://www.irbnet.de/daten/iconda/CIB1444.pdf (Accessed 15 July 2020).
14. Bernardo, M. Simon, A. Tarí, J. J. and Molina-Azorín, J. F. (2015), “Benefits of management systems integration: a literature review”, Journal of Cleaner Production, Vol. 94, pp. 260-267. DOI: 10.1016/j.jclepro.2015.01.075
15. Smirnova, K. V. (2012) “The integrated systems of management: practice of the use, problems and prospects of development in Ukraine”, Bulletin of Odessa State Environmental University, vol. 13, pp. 50-60, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vodeu_2012_13_8 (Accessed 1 July 2020).
16. Luchyshyna, K. L. (2010), “Fundamentals of formation of an integrated quality management system of agricultural enterprises”, Agrosvit, vol. 21, pp. 56-60, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/agrosvit_2010_21_12 (Accessed 16 July 2020).
17. Bal’-Prylypko, L. V. and Nikolayenko, M. S. (2018), “Integrated system of management by quality and safety of foodstuffs”, Biological Resources and Nature Management, vol. 10, No. 5–6, pp. 68–76. DOI: 10.31548/bio2018.05.009
18. Tel'nov, A.S. and Reshmedilova, S. L. (2014), “Tendencies and contradictions of development of computer-integrated systems of quality management”, Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 5(2), pp. 141-147, available at: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/4007 (Accessed 10 June 2020).
19. Olivera Matias, J. C. and Coelho, D. A. (2011), “Integrated total quality management: Beyond zero defects theory and towards innovation”, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 22, no. 8, pp. 891-910. DOI: 10.1080/14783363.2011.93862
20. Shul'ha, N. P. Mischenko, L. V. Anisimova, I. L. and Gordiyenko, T. M. (2018), Intehrovana systema upravlinnia ryzykamy banku [Integrated risks management system of bank], Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv, Ukraine.
21. Kuchmiyev, O. O. (2017), “Integrated commercial management system of trade enterprises”, Scientific Notes of «KROK» University (Economic Sciences), vol. 48, pp. 113-121. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2017-48-113-121
22. Hatch, M. J. (2002), Teoria organizacji [Organization theory], Wydawnyctwo Naukowe PWN, Warszawa, Polska.
23. Schütz, A. Widjaja, T. and Kaiser, J. (2013), “Complexity In Enterprise Architectures - Conceptualization And Introduction Of A Measure From A System Theoretic Perspective”, Proceedings of the International Conference on Information Systems, ICIS 2013 Association for Information Systems, AIS Electronic Library (AISeL), available at: https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1425&context=ecis2013_cr (Accessed 10 June 2020).
24. Jørgensen, T. H. Remmen, A. and Mellado, M. D. (2006), “Integrated management systems – three different levels of integration”, Journal of Cleaner Production, Vol. 14, no. 8, pp. 713-722. DOI: 10.1016/j.jclepro.2005.04.005

№ 8 2020

Дата публікації: 2020-08-27

Кількість переглядів: 6611

Відомості про авторів

О. П. Горлова

старший викладач кафедри економіки підприємства та організації підприємницької діяльності, Одеський національний економічний університет, м. Одеса

O. Gorlova

Senior Lecturer of the Department of Economics of Enterprise and Business Organization, Odessa National Economic University

ORCID:

0000-0003-2411-3977

Як цитувати статтю

Горлова О. П. Теоретико-методологічні підходи до розвитку інтегрованих систем управління підприємств. Ефективна економіка. 2020. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8113 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.70

Gorlova, O. (2020), “Theoretico-methodological approaches for development of integrated management systems”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8113 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.70

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.