EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

АPPLICATION OF MARKETING APPROACH TO LABOR MARKET RESEARCH IN THE PERSONNEL MANAGEMENT SYSTEM OF THE ENTERPRISE
O. Plakhotnik, D. Pereviazko

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.19

УДК: 005.95:331.5

O. Plakhotnik, D. Pereviazko

АPPLICATION OF MARKETING APPROACH TO LABOR MARKET RESEARCH IN THE PERSONNEL MANAGEMENT SYSTEM OF THE ENTERPRISE

Summary

Based on the identification of the main trends in the labor market, the author highlights the changes in the social and labor mentality of society that arose under the influence of globalization and computerization. The features and the need for the use of marketing research in personnel management of the enterprise are considered. The problem of underutilization and devaluation of labor potential in the country has been actualized, which has led to the identification at the conceptual level of requirements for the flexibility of production and labor in the personnel management system of the enterprise.
The key factors that increase the instability of the labor market in the country and require new approaches to its regulation are substantiated. It is scientifically proved that the improvement of methodological and methodical bases of personnel management, which include the system of principles, methods, techniques, technologies of their realization, acquires special significance. responding to the new challenges of the post-industrial era and meeting the risks that lead to lower unemployment, increased flexibility, employment efficiency and wage incentives. At the same time, the new approach to personnel management should be aimed at restoring the dynamic balance of supply and demand, increasing the flexibility of the labor market, finding new opportunities to expand employment and creating effective jobs with decent working conditions.
In the development of the directions of the personnel management mechanism, a model for planning financial resources for the material support of employees has been developed, which allows increasing the cost of the enterprise's labor force, taking into account the situation on the labor market. The proposed model can be used as the basis for financial planning of labor costs, promotion and incentives for employees, as well as built into the enterprise budgeting system, which will increase the validity of managerial decisions in the field of personnel management aimed at maximizing the value of social capital.

Keywords: personnel management; labor market; marketing research; labor costs; employee welfare; budgeting; center of financial responsibility.

References

1. Bieliavtsev, M. I. and Kalynychenko, M. P. (2013), “Marketing of industrial enterprise personnel”, Formuvannia rynkovoi ekonomiky: zbirnyk naukovykh prats DVNZ «Kyiv. nats. ekon. un-t im. V. Hetmana», vol. 30, pp. 601–620, available at: http://ir.kneu.edu.ua:8080/handle/2010/4084 (Accessed 25 Oct 2020).
2. Kastel′s, M. (2020), “Information age: economy, society and culture”, available at: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Polit/kastel/06.php (Accessed 25 Oct 2020).
3. Kryvoruchko, O. M. and Hladka, O. I. (2016), “Substantiation of the concept of personnel marketing”, Ekonomika transportnoho kompleksu: zbirnyk naukovykh prats Kharkivskoho natsionalnoho avtomobilno-dorozhnoho universytetu. Kh.: KhNADU, vol. 27, pp. 5–14, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ektk_2016_27_3 (Accessed 25 Oct 2020).
4. Len, T. V. (2014), “Theoretical and methodological principles of personnel marketing at the enterprise”, Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Lohistyka, vol. 811, pp. 197 – 201, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPL_2014_811_31 (Accessed 25 Oct 2020).
5. Sorenses, І. and Spence, М. (2003), “Job Market Signalling”, Quarterly Journal of Economics, Vol. 87, pp. 355 - 374.
6. Tomilov, V. V. (2017), “Labor force marketing”, Marketinh, vol. 5, pp.45-57.
7. Tel′nova, A. V. (2018), “Features of foreign management of enterprises and their adaptation to a modern domestic enterprise”, Visnyk Donbaskoi Derzhavnoi Mashynobudivnoi Akademii Zb. Nauk. Prats. Kramatorsk DDMA, vol. 2 (12), pp. 272 - 275.

О. О. Плахотнік, Д. О. Перевязко

ЗАСТОСУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОГО ПІДХОДУ ЩОДО ДОСЛІДЖЕННЯ РИНКУ ПРАЦІ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

У статті виділено зміни в соціально-трудовій ментальності суспільства, що виникли під впливом глобалізації та інформатизації, на основі ідентифікації основних тенденцій ринку праці. Доведено, що трансформація соціально-економічного розвитку суспільства, перехід його на інноваційний шлях розвитку обумовлює нові тенденції в розвитку ринку праці й зміні напрямів соціальної політики.
Обґрунтовано ключові чинники, що підсилюють нестабільність функціонування ринку праці в країні та вимагають нових підходів щодо його регулювання. Науково доведено, що особливої значущості набуває вдосконалення методологічних і методичних основ управління персоналом, які включають систему принципів, методів, методик, технологій їх реалізації. що відповідають новим викликам постіндустріальної епохи та протистоять ризикам, які ведуть до скорочення безробіття, підвищення гнучкості, ефективності зайнятості й стимулюванню оплати праці. При цьому новий підхід щодо управління персоналом має бути спрямований на відновлення динамічної рівноваги попиту і пропозиції, підвищення гнучкості ринку праці, пошук нових можливостей розширення зайнятості та створення ефективних робочих місць з гідними умовами праці.
Розглянуто особливості та необхідність застосування маркетингових досліджень при управлінні персоналом підприємства. Актуалізована проблема недовикористання й знецінення трудового потенціалу в державі, що зумовило виділення на концептуальному рівні вимог до гнучкості виробництва і робочої сили в системі управління персоналом підприємства.
Розроблена модель планування фінансових ресурсів для матеріального забезпечення працівників, яка дозволяє збільшити вартість робочої сили підприємства з врахуванням ситуації на ринку праці. Наявність системи бюджетування дозволяє здійснювати розподіл грошових коштів між центрами фінансової відповідальності відповідно їх внеску у діяльність підприємства.
Запропонована модель може бути покладена в основу фінансового планування витрат на оплату праці, стимулювання й заохочення працівників підприємства, а також вбудована в систему бюджетування підприємства, що дозволить підвищити обґрунтованість управлінських рішень у сфері управління персоналом, направленого на максимізацію вартості соціального капіталу.

Ключові слова: управління персоналом; ринок праці; маркетингові дослідження; вартість робочої сили; добробут працівників; бюджетування; центр фінансової відповідальності.

№ 11 2020

Дата публікації: 2020-11-27

Кількість переглядів: 10332

Відомості про авторів

O. Plakhotnik

Doctor of Economic Scinces, Professor, Head of the Department of Economics and Industry engineering, Dniprovsk state technical university, Kamianske

О. О. Плахотнік

д. е. н., професор, завідувач кафедри економіки та організації виробництва, Дніпровський державний технічний університет, м. Кам’янське

ORCID:

0000-0001-9717-2877


D. Pereviazko

applicant for higher education of the second (master's) level in the specialty 073 Management, Dniprovsk state technical university, Kamianske

Д. О. Перевязко

здобувач вищої освіти другого (магістерського) рівня зі спеціальності 073 Менеджмент, Дніпровський державний технічний університет, м. Кам’янське

ORCID:

0000-0002-2910-0000

Як цитувати статтю

Plakhotnik, O. and Pereviazko, D. (2020), “Аpplication of marketing approach to labor market research in the personnel management system of the enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8375 (Accessed 25 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.19

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.