EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЦИФРОВІ ПЛАТФОРМИ В МІЖНАРОДНІЙ ТОРГІВЛІ: ПРОБЛЕМИ АНТИМОНОПОЛЬНОГО РЕГУЛЮВАННЯ
І. А. Островський, Н. В. Можайкіна

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.101

УДК: 339.146

І. А. Островський, Н. В. Можайкіна

ЦИФРОВІ ПЛАТФОРМИ В МІЖНАРОДНІЙ ТОРГІВЛІ: ПРОБЛЕМИ АНТИМОНОПОЛЬНОГО РЕГУЛЮВАННЯ

Анотація

У статті розглянуто сучасні особливості розвитку цифрових платформ на тлі сучасних макроекономічних збурень попиту і пропозиції. Обґрунтовано актуальність подальших досліджень позитивних і негативних екстерналій впровадження цифрових платформ. Йдеться про ознаки класичного неконкурентного суспільного блага. Досліджено системостворюючу роль ефекту масштабу й мережевих ефектів. Проаналізовано антиконкурентну поведінку компаній, що володіють цифровими платформами. Узагальнено три типи антиконкурентної поведінки операторів цифрових платформ: можливість знищення ресурсів конкурента, поглинання конкурентів, що зароджуються, відмова в доступі до бази даних. Відзначено фактичну відсутність належних інструментів для оцінки можливих антиконкурентних ефектів поведінки фірм на зазначених типах ринків. Підкреслено необхідність гармонізації національних законодавчих актів конкурентної політики стосовно цифрового платформеного бізнесу.

Ключові слова: міжнародна торгівля; цифрові платформи; ефект масштабу; ринкова влада; антимонопольна політика.

Література

1. Краус Н. М., Краус К. М., Марченко О. В. Платформена економіка: наратив інновацийного становлення підприємницьких університетів та філософія розвитку на засадах цифровізації. Ефективна економіка. 2020. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7566 (дата звернення: 19.11.2020).
2. Круп’як І. В. Вектори зовнішньої торгівлі держави в умовах сучасних економічних перетворень. Економіка та управління національним господарством. Випуск 20.2017.С.158–162.
3. П’янкова О. В., Ралко О. С. Зовнішня торгівля України: проблематика структурних змін та приоритетів. Економіка і суспільство. Випуск 5. 2016. С. 65–71.
4. Олійник Д. І. Інноваційний розвиток територіальних громад в умовах четвертої технологічної революції: пріоритети та перспективи. Київ : НІСД, 2018. 52 с.
5. Ревенко Л.С., Ревенко Н.С. Международная практика реализации программ развития цифровой экономики. Примеры США, Индии, Китая и ЕС. Международные процессы. 2017. № 4. С. 20–39.
6. Січкаренко К. О. Розвиток цифрових освітніх платформ та поширення цифрових компетенцій в освіті. Ефективна економіка. 2018. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6792 (дата звернення: 19.11.2020).
7. Глобальні тенденції і проблеми розвитку освіти: наслідки для України. Аналітична записка. Сайт Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові України. URL: http://www.niss.gov.ua/articles/1537/ (дата звернення: 19.11.2020).
8. Освіта протягом життя як чинник людського розвитку. Аналітична записка. Сайт Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові України. URL: http://www.niss.gov.ua/articles/1865/ (дата звернення: 19.11.2020).
9. Моазед А., Джонсон Н. Платформа. Практическое применение революционной бизнес-модели. М: Альпина Паблишер, 2019. 288 с.
10. Five Ways to Win with Digital platforms. G20 Young entrepreneurs' Allianc. URL: https://www.accenture.com/us-en/_acnmedia/pdf-29/accenture-fi ve-ways-to-win-with-digital-platforms-full-report.pdf (дата звернення: 19.11.2020).
11. J. Haucap. A German Approach to Antitrust for Digital Platforms. Digital Platforms and Concentration: Second Annual Antitrust and Competition Conference Stigler Сenter for the Study of the Economy and the State University of Chicago Booth School of Business. URL: https://promarket.org/wp-content/uploads/2018/04/Digital-Platforms-and-Concentration.pdf (дата звернення: 19.11.2020).

I. Ostrovskyi, N. Mozhaikina

DIGITAL PLATFORMS IN INTERNATIONAL TRADE: PROBLEMS OF ANTITRUST REGULATION

Summary

The article considers modern features of digital platforms development against the background of modern macroeconomic disturbances of supply and demand. The purpose of the article is to highlight the contradictions in the development of international digital platforms in world trade and the need to develop appropriate macroeconomic antitrust measures. The activity of digital platforms promotes the exchange of values between producers and consumers. This opportunity is provided by the interaction of macroeconomic, political, social and geographical factors. The basic condition for the creation and use of this technological advantage is the availability of digital infrastructure, high-speed communication networks. Few global online platforms have taken up much of the overall market, benefiting from scale and network effects. Local e-commerce platforms are often supported by foreign capital. Once local platforms reach a certain level of scale, they become attractive to global players. The relevance of further research on the positive and negative externalities of digital platforms is substantiated. These are signs of a classic non-competitive public good. There are two approaches to explaining the reasons for the dominance of the largest digital platforms. The first approach is based on market concentration and network effects. The second approach points to the anti-competitive behavior of companies that own digital platforms. The anticompetitive behavior of companies with digital platforms is analyzed. Three types of anticompetitive behavior of digital platform operators are generalized: the possibility of destroying the resources of a competitor, the absorption of emerging competitors, and the denial of access to the database. The actual lack of appropriate tools to assess the possible anti-competitive effects of firms' behavior in these types of markets is noted. The antitrust authorities of many countries are just beginning to address the issues of regulating the operation of digital platforms. They demonstrate different approaches to assessing the behavior of market agents. The need to harmonize national legislation on competition policy regarding digital platform business is emphasized.

Keywords: international trade; digital platforms; economies of scale; market power; antitrust policy.

References

1 Kraus, N., Kraus, K. and Marchenko, O. (2020), “Platform economy: the draft of innovative establishment of entrepreneurial universities and the philosophy of development on the basis of digitalization”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7566 (Accessed 19 Nov 2020).
2 Krupiiak I.V. (2017), “Foreign trade vectors of state under current economic transformations“, Ekonomika ta upravlinnia natsional'nym hospodarstvom, vol. 20, pp.158–162.
3 P'iankova O. V. and Ralko O. S. (2016), “Foreign trade of Ukraine: problems of structural changes and priorities“, Ekonomika i suspilstvo, vol. 5, pp. 65–71.
4 Oliynyk D.I. (2018), Innovatsiinyi rozvytok terotorialnykh hromad v umovakh chetvertoi tekhnolohichnoy revolutsii: priorytety ta perspektyvy [Innovative development of territorial communities in the conditions of the fourth technological revolution: priorities and prospects], NISD, Kyiv, Ukraine.
5 Revenko L.S. and Revenko N.S. (2017), “International practice of implementing programs for the development of the digital economy. Examples from the USA, India, China and the EU“, Mezhdunarodnyye processy, vol. 4, pp. 20–39.
6 Sichkarenko, K. O. (2018), “Digital educational platforms development and digital competences dissemination in education”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6792 (Accessed 19 November 2020).
7 The official site of National Institute for Strategic Studies (2014), “Global Trends and Problems of Education Development: Implications for Ukraine. Analytical note", available at: http://www.niss.gov.ua/articles/1537/ (Accessed 19 November 2020).
8 The official site of National Institute for Strategic Studies (2015), “Life-long education as a factor in human development. Analytical note", available at: http://www.niss.gov.ua/articles/1865/ (Accessed 19 November 2020).
9 Moazed A. and Johnson N. (2019), Platforma. Prakticheskoe primenenie revolyucionnoj biznesmodeli [Platform. The practical application of a revolutionary business model], Al’pina Pablisher, Moskow, Russia.
10 G20 Young entrepreneurs' Alliance (2019). “Five Ways to Win with Digital platforms“, available at: https://www.accenture.com/us-en/_acnmedia/pdf-29/accenture-fi ve-ways-to-win-with-digital-platforms-full-report.pdf (Accessed 19 November 2020).
11 Haucap J. (2018), “A German Approach to Antitrust for Digital Platforms“. Digital Platforms and Concentration: Second Annual Antitrust and Competition Conference Stigler Сenter for the Study of the Economy and the State University of Chicago Booth School of Business, available at: https://promarket.org/wp-content/uploads/2018/04/Digital-Platforms-and-Concentration.pdf (Accessed 19 November 2020).

№ 11 2020

Дата публікації: 2020-11-27

Кількість переглядів: 7742

Відомості про авторів

І. А. Островський

к. е. н., доцент, доцент кафедри економічної теорії та міжнародної економіки, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, м. Харків

I. Ostrovskyi

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economic Theory and International Economics, O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv, Kharkiv

ORCID:

0000-0002-7444-2560


Н. В. Можайкіна

к. е. н., доцент, доцент кафедри економічної теорії та міжнародної економіки, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, м. Харків

N. Mozhaikina

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economic Theory and International Economics, O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv, Kharkiv

ORCID:

0000-0003-4433-6879

Як цитувати статтю

Островський І. А., Можайкіна Н. В. Цифрові платформи в міжнародній торгівлі: проблеми антимонопольного регулювання. Ефективна економіка. 2020. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8384 (дата звернення: 29.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.101

Ostrovskyi, I. and Mozhaikina, N. (2020), “Digital platforms in international trade: problems of antitrust regulation”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8384 (Accessed 29 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.101

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.