EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ З ЦІЛЛЮ ПРОСУВАННЯ БРЕНДІВ В СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
О. М. Кітченко, Є. Г. Приходько

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.104

УДК: 339.138

О. М. Кітченко, Є. Г. Приходько

ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ З ЦІЛЛЮ ПРОСУВАННЯ БРЕНДІВ В СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ

Анотація

У статті розглядаються питання пов’язані з просуванням брендів у соціальних мережах. Встановлено, що сьогодні підприємствам для ефективного функціонування в сучасних економічних умовах необхідно будувати комунікаційну стратегію та корегувати її в залежності від трендів. Цього можна добитися завдяки роботі в соціальних медіа, які з кожним роком стають дедалі популярними. В ході роботи встановлено, що соціальні мережі стають джерелом інформації про потенційного споживача – ліда. Визначено, що сучасні бренди стають дуже близькими зі своїм потенційним споживачем та намагаються мати тісний емоційний зв’язок зі своєю аудиторією. Зроблено акцент на тому, що бренди використовують певні атрибути (якості) для привернення уваги споживачів. В роботі детально розглядаються ці атрибути та надається їх оцінка. Наведено ряд прикладів застосування налаштування таргетингу в соціальних мережах.

Ключові слова: Інтернет; соціальні мережі; комунікація; бренд; споживач; лід; просування; таргетинг.

Література

1. Д.Фоллс, Е.Деккерс. Маркетинг в соціальних медіа. Просто про головне. / Режим доступу: https://bookzone.com.ua/books/37223-marketing-v-sotsialnykh-media-prosto-o-glavnom/ (Дата звернення 10.12.20 р.)
2. Дубовик Т.В. Маркетингова комунікаційна діяльність торговельного підприємства в соціальних мережах, Актуальні проблеми економіки. — 2012. — # 5. — S. 161–168.
3. Lebedenko M.S. Veb-resurs jak efektyvnyj instrument marketynghovykh komunikacij [Elektronnyj resurs] / M.S. Lebedenko, I.V. Luchenko.— Rezhym dostupu: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vchnu_ekon/2011_2_1/178-182.pdf (Дата звернення 10.12.20 р.)
4. Pavlovsjkyj D.V. Socialjni merezhi u marketynghovykh komunikacijakh molokopererobnykh pidpryjemstv / D.V. Pavlovsjkyj // Ekonomika. Upravlinnja. Innovaciji. — 2013. — # 2. [Elektronnyj resurs]. — Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2013_2_62 (Дата звернення 10.12.20 р.)
5. Кітченко О.М. Аналіз методів просування іміджу бренду / О.М., Кітченко, С.Е. Кучіна // Вісник НТУ «ХПІ» (економічні науки) – Харків : НТУ «ХПІ», 2017. - № 46 (1267). – с. 91-95 http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/33965/1/vestnik_KhPI_2017_46_Kitchenko_Analiz_metodiv.pdf
6. Ілляшенко С. М. Інноваційний розвиток: маркетинг і менеджмент знань: монографія Харків : Діса плюс, 2016. 192 с.
7. Цифровий маркетинг – модель маркетингу ХХІ сторіччя: монографія / авт. кол.: М.А. Окландер, Т.О. Окландер, О.І. Яшкіна [та ін.]; за ред. д.е.н., проф. М.А. Окландера. — Одеса: Астропринт, 2017. — 292 с.
8. Котлер Ф., Картаджайя Х., Сетиаван А. Маркетинг 3.0 : от продуктов к потребителям и далее – к человеческой душе М. : АльпинаБизнес Букс, 2010. 230 с.
9. Халилов Д. Маркетинг в социальных сетях. Москва, 2014. 351 с.
10. https://www.statista.com/statistics/1031948/global-usage-duration-of-social-networks-by-region/ (Дата звернення 10.12.20 р.)
11. https://www.rbc.ua/rus/news/ukraintsy-nazvali-samye-populyarnye-sotsialnye-1582734412.html (Дата звернення 10.12.20 р.)
12. https://ax.digital/20-smm-tools/ (Дата звернення 10.12.20 р.)
13. https://www.google.com.ua/amp/s/www.bbc.com/russian/news-46317315.amp (Дата звернення 10.12.20 р.)
14. https://www.google.com.ua/amp/s/vc.ru/amp/158804 (Дата звернення 10.12.20 р.)
15. Філіп Котлер, Хермаван Картаджайя, Айвен Сетіаван. Маркетинг 3.0: від продуктів до споживачів і далі - до людської душі. / Режим доступу: https://www.rulit.me/books/marketing-3-0-ot-produktov-k-potrebitelyam-i-dalee-k-chelovecheskoj-dushe-read-237966-1.htm (Дата звернення 10.12.20 р.)
16. Філіп Котлер, Хермаван Картаджайя, Айвен Сетіаван. Маркетинг 4.0: розворот від традиційного до цифрового. / Режим доступу: http://loveread.ec/view_global.php?id=83655 (Дата звернення 10.12.20 р.)
17. https://www.telecomlead.com/broadband/51-2-of-global-population-use-internet-in-2018-itu-report-87881 (Дата звернення 10.12.20 р.)
18. https://www.unilever.ru/about/who-we-are/our-history/2010-present.html (Дата звернення 10.12.20 р.)
19. https://fake-mm.ru/articles/hmvstheweekendbuyersandrevok (Дата звернення 10.12.20 р.)

O. Kitchenko, Ye. Prykhodko

MARKETING COMMUNICATIONS TOOLS USING TO PROMOTE BRANDS ON SOCIAL MEDIA

Summary

The article discusses issues related to brand promotion on social networks. It has been established that today enterprises for effective functioning in modern economic conditions need to build a communication strategy and adjust it depending on trends. This can be achieved through work in social media, which are becoming more popular every year. The programs that are used for building a portrait of a potential consumer and tracking his behavior are described. The definition of the concept of SMM is systematized and its own definition is proposed. It is noted that generation Z is becoming the main one that modern brands are guided by in social media. In the course of the work, it was found that social networks become a source of information about a potential consumer - a lead, on the basis of which the avatars of leads and effective mechanisms of interaction with them will be built. The concept of a lead is given and its characteristics are presented. It is determined that modern brands become very close to their potential consumer and try to have a close emotional connection with their audience. Examples of reputational scandals of well-known brands in social networks that have negatively affected their activities are given. The emphasis is made on the fact that brands use certain attributes (properties) to attract the attention of consumers. It was found that at the beginning of work on promoting a brand in social networks, it is necessary to check the brand for the presence of 6 human-oriented attributes: appearance, intelligence, sociability, emotionality, individuality and morality. The paper discusses these attributes in detail and provides their assessment. The advantages of targeted advertising are determined and its characteristics are given. Provides a number of examples of how targeting can be applied. It has been established that conducting PR-campaigns is one of the main ways of brand communication with society and the formation of its image. The main trends of Internet advertising have been investigated and it has been established that advertising among nano-bloggers is gaining significant momentum. The advantages of such advertising over conventional advertising collaborations with famous bloggers are given.

Keywords: Internet; social networks; communication; brand; consumer; lead; promotion; targeting.

References

1. Folls, D. and Dekkers, E. Marketynh v sotsialnykh media. Prosto pro holovne [Social media marketing. Just about the main thing], [Online], available at: https://bookzone.com.ua/books/37223-marketing-v-sotsialnykh-media-prosto-o-glavnom/ (Accessed 10 Dec 2020).
2. Dubovyk, T.V. (2012), "Marketing communications activity of a trade enterprise in social networks", Aktualjni problemy ekonomiky, vol. 5., pp. 161–168.
3. Lebedenko, M.S. and Luchenko, I.V. "Web resource as an effective instrument of market communications", [Online], available at: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vchnu_ekon/2011_2_1/178-182.pdf (Accessed 10 Dec 2020).
4. Pavlovsjkyj, D.V. (2013), "Social networks in marketing communications of dairy companies", Ekonomika. Upravlinnja. Innovaciji, vol. 2, [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2013_2_62 (Accessed 10 Dec 2020).
5. Kitchenko, O.M. and Kuchina, S.E. (2017), "Analysis of brand image promotion methods", Visnyk NTU «KhPI» (ekonomichni nauky), vol. 46 (1267), pp. 91-95, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/33965/1/vestnik_KhPI_2017_46_Kitchenko_Analiz_metodiv.pdf (Accessed 10 Dec 2020).
6. Illiashenko, S. M. (2016), Innovatsiinyi rozvytok: marketynh i menedzhment znan: monohrafiia [Innovative development: marketing and knowledge management], Disa plius, Kharkiv, Ukraine, P. 192.
7. Oklander, M.A. Oklander, T.O. and Yashkina, O.I. (2017), Tsyfrovyi marketynh – model marketynhu KhKhI storichchia: monohrafiia [Digital marketing - a marketing model of the XXI century], Astroprynt, Odesa, Ukraine, P. 292.
8. Kotler, F. Kartadzhajja, H. and Setiavan, A. (2010), Marketing 3.0 : ot produktov k potrebiteljam i dalee – k chelovecheskoj dushe [Marketing 3.0: from products to consumers and further to the human soul], AlpynaByznes Buks, Moscow, Russia, P. 230.
9. Halilov, D. (2014), Marketing v social'nyh setjah [Social media marketing], Moscow, Russia, P. 351.
10. Statista, available at: https://www.statista.com/statistics/1031948/global-usage-duration-of-social-networks-by-region/ (Accessed 10 Dec 2020).
11. rbc.ua (2020), "Ukrainians named the most popular social networks", available at: https://www.rbc.ua/rus/news/ukraintsy-nazvali-samye-populyarnye-sotsialnye-1582734412.html (Accessed 10 Dec 2020).
12. ax.digital (2020), "20 SMM services for monitoring social networks - prices, features, settings (2020)", available at: https://ax.digital/20-smm-tools/ (Accessed 10 Dec 2020).
13. https://www.google.com.ua/amp/s/www.bbc.com/russian/news-46317315.amp (Accessed 10 Dec 2020).
14. https://www.google.com.ua/amp/s/vc.ru/amp/158804 (Accessed 10 Dec 2020).
15. Kotler, F. Kartadzhajja, H. and Setiavan, A. Marketing 3.0 : ot produktov k potrebiteljam i dalee – k chelovecheskoj dushe [Marketing 3.0: from products to consumers and further to the human soul], available at: https://www.rulit.me/books/marketing-3-0-ot-produktov-k-potrebitelyam-i-dalee-k-chelovecheskoj-dushe-read-237966-1.htm (Accessed 10 Dec 2020).
16. Kotler, F. Kartadzhajja, H. and Setiavan, A. Marketynh 4.0: rozvorot vid tradytsiinoho do tsyfrovoho [Marketing 4.0: turning from traditional to digital], available at: http://loveread.ec/view_global.php?id=83655 (Accessed 10 Dec 2020).
17. Telecomlead, "51.2% of global population use Internet in 2018: ITU report", available at: https://www.telecomlead.com/broadband/51-2-of-global-population-use-internet-in-2018-itu-report-87881 (Accessed 10 Dec 2020).
18. Unilever, "2010 to present: Sustainable development", available at: https://www.unilever.ru/about/who-we-are/our-history/2010-present.html (Accessed 10 Dec 2020).
19. fake-mm, available at: https://fake-mm.ru/articles/hmvstheweekendbuyersandrevok (Accessed 10 Dec 2020).

№ 12 2020

Дата публікації: 2020-12-26

Кількість переглядів: 10719

Відомості про авторів

О. М. Кітченко

к. е. н., доцент, доцент кафедри економіки та маркетингу, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків

O. Kitchenko

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economics and Marketing, National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute, Kharkiv

ORCID:

0000-0002-3868-5653


Є. Г. Приходько

студентка, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків

Ye. Prykhodko

Student, National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute, Kharkiv

ORCID:

0000-0003-4951-8815

Як цитувати статтю

Кітченко О. М., Приходько Є. Г. Використання інструментів маркетингових комунікацій з ціллю просування брендів в соціальних мережах. Ефективна економіка. 2020. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8448 (дата звернення: 29.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.104

Kitchenko, O. and Prykhodko, Ye. (2020), “Marketing communications tools using to promote brands on social media”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8448 (Accessed 29 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.104

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.