EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ІНСТРУМЕНТІВ МАРКЕТИНГУ В УМОВАХ КРИЗИ
М. Й. Романчукевич, І. М. Білецька

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.8.76

УДК: 339.138

М. Й. Романчукевич, І. М. Білецька

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ІНСТРУМЕНТІВ МАРКЕТИНГУ В УМОВАХ КРИЗИ

Анотація

У статті розглянуто актуальність та особливості використання сучасних інструментів маркетингу в кризових умовах ведення бізнесу, а також систематизовані та охарактеризовані основні сучасні інструменти Інтернет-маркетингу, які є найбільш популярними на сьогоднішній день та використання яких дасть можливість підприємству активно розвиватись і просуватись у просторах мережі. Запропоновані методико-практичні рекомендації щодо процесу формування сучасної моделі маркетингових інструментів, що складається з низки етапів, який можна вважати універсальним не залежно від кількості інструментів маркетингу, що використовує підприємство. Також нами розглянута співставимість фаз класичної «маркетингової воронки» та сучасних інструментів маркетингу, яка відображає механізм перетворення потенційного споживача у реального, а потім і у постійного, лояльного, використовуючи для цього весь необхідний набір сучасних маркетингових інструментів.

Ключові слова: сучасні інструменти маркетингу; Інтернет-маркетинг; набір маркетингових інструментів; сучасна модель маркетингових інструментів; кризові умови ведення бізнесу.

Література

1. Бугріменко Р.М. Розвиток інфраструктури підприємств роздрібної торгівлі на основі нейромережевих технологій. Приазовський економічний вісник. Випуск 2 (19). 2020. С. 72-78.
2. Гаркавенко С.С. Маркетинг: підручник. К.: Лібра, 2010. 720 с.
3. Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу. К.: Діалектика, 2020. 880с.
4. Кочкіна Н. Ю. Управління маркетингом: навч. посіб. К.: «НВП «Інтерсервіс», 2019. 368 с.
5. Смерть digital-рынка уже случилась, хотя вы об этом даже не подозреваете. Texterra. Url https://texterra.ru/blog/smert-digital-rynka-uzhe-sluchilas-khotya-vy-ob-etom-dazhe-ne-podozrevaete.html (дата звернення: 18.05.2021).
6. Топ 5 інструментів інтернет-маркетингу. Outsourcing Team. Url: https:// outsourcing.team/uk/blog/seo-prosuvannya/top-5-instrumentiv-internet-marketingu/ (дата звернення: 25.06.2021).
7. Федорович Р.В., Серединська В.М., Загородна О.М., Спільник І.В. Аналітичний інструментарій в маркетинговій діяльності. Монографія. Тернопіль: ФО-П Шпак В. Б., 2018. 308 с.
8. 11 Companies That Are Killing It with Their Digital Marketing Campaigns. Convinceandconvert. Url: https://www.convinceandconvert.com/digital-marketing/killing-it-with-digital-marketing-campaigns/ (дата звернення: 15.07.2021).
9. 12 інструментів інтернет-маркетингу. Wooo agency. Url: https://wooo.com.ua/12-instrumentiv-internet-marketyngu???history=4&pfid= 1&sample=56&ref=0 (дата звернення: 23.06.2021).

M. Romanchukevych, I. Biletska

SPECIFICS OF USING MODERN MARKETING TOOLS UNDER CONDITIONS OF CRISIS

Summary

The article deals with the relevance and the specifics of using modern marketing tools in crisis conditions of doing business. We have identified and characterized the main modern marketing tools that are the most popular today and form a modern model of the "P" concept. Taking into account current business development trends and market relations in general, the set of marketing tools is supplemented by additional modern marketing tools, and for each individual enterprise their composition is different, that is individual. The most important thing is to determine optimal set of tools for each individual enterprise, which will give a positive effect with an integrated approach.
One of the new trends in modern business is various modifications of the model of the main marketing tools, its addition and expansion with additional the latest tools. Methodical and practical recommendations for the process of forming a modern model of marketing tools, which consists of a number of stages, are offered. This process can be considered universal regardless of the composition of a set of marketing tools.
For a modern enterprise, one of the key factors of success and profitability is the active business development through the Internet, using modern marketing tools. The main modern tools of Internet-marketing, which are the most popular and have significant effectiveness in crisis conditions of doing business, are systematized and analyzed. These include the following: content marketing, SEO, contextual and targeted advertising, SMM, SMO, Email-marketing, influential marketing, lidogeneration, integrated analytics, viral marketing. Their use will allow the company to actively develop and advance in the network.
We also consider the comparability of the phases of the classic "marketing funnel" and modern marketing tools, which reflects how to turn a potential consumer into a real, and then into a permanent, loyal, using all the necessary set of modern marketing tools.
It is worth noting that Internet marketing tools ("on-line" tools) can be combined or alternated with modern "off-line" marketing tools depending on the market and / or crisis situation, business features, etc. The maximum effect can be achieved, of course, with a comprehensive impact on the consumer of all necessary, relevant marketing tools and effective management.

Keywords: modern marketing tools; Internet-marketing; set of marketing tools; modern model of marketing tools; crisis conditions of doing business.

References

1. Bugrimenko, R.M. (2020), “Development of infrastructure of retail enterprises on the basis of neural network technologies”, Pryazovs’kyj ekonomichnyj visnyk, vol. 2 (19), pp. 72-78.
2. Garkavenko, S.S. (2010), Marketyng [Marketing], 7th ed, Libra, Kyiv, Ukraine.
3. Kotler, F. and Armstrong, G. (2020), Osnovy marketyngu [Basics of marketing], Dialektyka, Kyiv, Ukraine.
4. Kochkina, N. IU. (2019), Upravlinnya marketyngom [Marketing management], NVP «Interservis», Kyiv, Ukraine.
5. Texterra (2021), “The death of the digital market has already happened, although you do not even know about it”, available at: https://texterra.ru/blog/smert-digital-rynka-uzhe-sluchilas-khotya-vy-ob-etom-dazhe-ne-podozrevaete.html/ (Accessed 18 May 2021).
6. Outsourcing Team (2021), “Top 5 Internet Marketing Tools”, available at: https://outsourcing.team/uk/blog/seo-prosuvannya/top-5-instrumentiv-internet-marketingu/ (Accessed 25 June 2021).
7. Fedorovych, P.V. Seredyns’ka, V.M. Zagorodna, O.M. and Spil’nyk, I.V. (2018), Analitychnyj instrumenyarij v marketyngovij diyal’nosti [Analytical tools in marketing activities], FO-P Shpak V. B., Ternopil’, Ukraine.
8. Convinceandconvert (2021), “11 Companies That Are Killing It with Their Digital Marketing Campaigns”, available at: https://www.convinceandconvert.com/digital-marketing/killing-it-with-digital-marketing-campaigns/ (Accessed 15 July 2021).
9. Wooo agency (2021), “12 Internet Marketing Tools”, available at: https://wooo.com.ua/12-instrumentiv-internet-marketyngu???history=4&pfid=1&sample=56&ref=0 (Accessed 23 June 2021).

№ 8 2021

Дата публікації: 2021-08-27

Кількість переглядів: 5507

Відомості про авторів

М. Й. Романчукевич

к. е. н., доцент, доцент кафедри міжнародної економіки маркетингу і менеджменту, Івано-Франківський навчально-науковий інститут менеджменту, Західноукраїнський національний університет

M. Romanchukevych

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of International Economics, Marketing and Management, Ivano-Frankivsk Scientific and Training Institute of Management, West Ukrainian National University

ORCID:

0000-0002-8369-4495


І. М. Білецька

доктор економічних наук, доцент, завідувач кафедри міжнародної економіки, маркетингу і менеджменту, Івано-Франківський навчально-науковий інститут менеджменту, Західноукраїнський національний університет

I. Biletska

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, The Head of International Economics, Marketing and Management Department Ivano-Frankivsk Scientific and Training Institute of Management West Ukrainian National University

ORCID:

0000-0002-6906-7161

Як цитувати статтю

Романчукевич М. Й., Білецька І. М. Особливості використання сучасних інструментів маркетингу в умовах кризи. Ефективна економіка. 2021. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9143 (дата звернення: 20.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.8.76

Romanchukevych, M. and Biletska, I. (2021), “Specifics of using modern marketing tools under conditions of crisis”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9143 (Accessed 20 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.8.76

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.