EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ГАЛУЗІ АВТОМОБІЛЕБУДУВАННЯ УКРАЇНИ
Г. М. Коломієць, В. В. Глушенко

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.23

УДК: 338.24

Г. М. Коломієць, В. В. Глушенко

ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ГАЛУЗІ АВТОМОБІЛЕБУДУВАННЯ УКРАЇНИ

Анотація

Галузь автомобілебудування є своєрідним «лакмусовим папером» стану національної господарської системи. Це зумовлено тим, що кінцева продукція – автомобіль – є результатом роботи більшості видів діяльності економіки країни. На сьогоднішній день автомобілебудування в Україні знаходиться в стані кризи: більшість виробництв збанкрутіла, а ті, що залишилися, намагаються адаптуватися до економічних реалій. Таке становище зумовлене низкою факторів. Одним з найвагоміших з цього переліку є проведення неефективної політики державного регулювання автомобільної галузі впродовж всього періоду незалежності шляхом підтримки неконкурентоспроможного виробництва легкових автомобілів. Вирішення цієї проблеми лежить не в площині повного скасування державного регулювання автомобілебудівної галузі, але в кардинальному зміненні підходу до впровадження регулюючих функцій з боку держави.

Ключові слова: протекціонізм; недоліки протекціонізму; державне регулювання; автомобілебудування; автомобільні концерни.

Література

1. Райнерт Э.С. Как богатые страны стали богатыми, и почему бедные страны остаются бедными. 5-е изд., 2017. 384 с.
2. Хиллман А.Л. Гоcударство и экономическая политика возможности и ограничения управления. Москва: Издательский дом ГУ ВШЭ, 2009. 879 с.
3. Ещенко П. С. Украинская «великая депрессия»: как из нее выйти?: монография / П. С. Ещенко. Киев: Дакор, 2017. 248 с.
4. Шевченко І.Ю. Механізм державного регулювання розвитку автомобілебудування та ринку продажу автомобілів в Україні // БИ. 2016. №8 (463).
5. Ткаліч Т.І. Перспективи розвитку автомобілебудування України в умовах глобальних викликів. URL:https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/588165.pdf(дата звернення: 11.11.2021).
6. А.Г.Кривоконь, А.І. Бондаренко. Стратегія та перспективи розвитку легкового автомобілебудування в Україні URL:https://core.ac.uk/download/pdf/27205153.pdf . (дата звернення 12.11.2021).
7. С. І. Киреєв. Державне регулювання економіки // Енциклопедія Сучасної України / гол. редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=26151. (дата звернення: 14.11.2021).
8. Страгис Юрий Павлович Протекционизм: история и теория экономической политики // APRIORI. Гуманитарные науки. 2016. №2. С 49-55.
9. Global Dynamics, URL:https://www.globaltradealert.org/ global_dynamics. (дата звернення: 12.11.2021).
10. Дослідження протекціонізму автомобільної галузі України. URL:https://eauto.org.ua/news/8-doslidzhennya. (дата звернення: 12.11.2021).
11. Про акцизний збір: Закон України від 18.12.1991. № 1996-XII. Втратив чинність від 02.12.2010.
URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1996-12#Text. (дата звернення: 13.11.2021).
12. Про акцизний збір: Декрет Кабінету Міністрів України від 26.12.1992. № 18-92. Втратив чинність від 02.12.2010. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/18-92#Text. (дата звернення: 13.11.2021).
13. Про внесення змін до деяких законів України щодо мінімізації впливу фінансової кризи на розвиток вітчизняної промисловості: Закон України від 18.12.2008. № 694-VI. Закон визнано неконституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду від 14.07.2009. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/694-17#Text. (дата звернення: 13.11.2021).
14. Skoda в Соломоново. URL:https://www.skoda-auto.ua/company/skoda-solomonovo. (дата звернення: 13.11.2021).
15. Автомобилестроение. Как это не работает. Спецпроект БизнесЦензор при содействии "УкрАвто". URL:https://projects.censor.net/autobuilding/. (дата звернення: 13.11.2021).
16. Офіційний сайт компанії АвтоКРАЗ. URL:http://www.autokraz.com.ua. (дата звернення: 13.11.2021).

H. Kolomiyets, V. Hlushchenko

WAYS TO IMPROVE STATE REGULATION OF THE AUTOMOTIVE INDUSTRY IN UKRAINE

Summary

The automotive industry is a kind of indicator of the national economic system condition. It caused by the fact that the car is the final result of cooperation between different sectors of the economy. Analysis of the Ukrainian automotive market history makes it possible to trace the dynamics of strengthening and mitigation of protectionist measures in the automotive industry and to assess the economic effect, including direct and indirect impacts. Today, the Ukrainian automotive industry is in a state of crisis. Most of automotive companies gone bankrupt and the remaining ones are trying to adapt to current economic realities without the ability to compete with foreign automotive manufacturers. Several factors led to this situation such as high level of corruption and economic stagnation after disband of USSR, outdated and worn out production line, high level of competition from import of used cars etc. One of the most important factors is the ineffective policy of state regulation of the automotive industry throughout the whole period of Ukrainian independence. It appears by supporting the uncompetitive sector of passenger cars production and imposition of restrictions for import. At the same time automotive factories which specialize on heavy hauler trucks, military vehicles and public transport production were neglected. The policy of protectionism in automotive industry demonstrates its total inefficiency through the years but complete abolition of state regulation of automotive industry can cause its collapse. But this problem can be solved. Ukrainian government should focus on creation of free economic zones with favorable conditions for Ukrainian car manufacturers with competitive potential. That free economic zones will support domestic car manufacturers which can become competitive on international automotive market. It will lead to creation of industrial hubs with well-developed infrastructure and production-oriented logistic. Later this well-developed free economic zones will attract foreign capital in the whole region where this zones located and foreign carmakers.

Keywords: protectionism; disadvantages of protectionism; state regulation; automotive industry; automotive concerns.

References

1. Rajnert, Je.S. (2017), Kak bogatye strany stali bogatymi, i pochemu bednye strany ostajutsja bednymi [How rich countries got rich, and why poor countries stay poor], 5th ed., P. 384.
2. Hillman, A.L. (2009), Gocudarstvo i jekonomicheskaja politika vozmozhnosti i ogranichenija upravlenija [State and economic policy opportunities and limitations of management], Izdatel'skij dom GU VShJe, Moscow, Russia, P. 879.
3. Eshhenko, P. S. (2017), Ukrainskaja «velikaja depressija»: kak iz nee vyjti? [Ukrainian "great depression": how to get out of it ?], Dakor, Kyiv, Ukraine, P. 248.
4. Shevchenko, I.Yu. (2016), “Mechanism of sovereign regulation of the development of automobiles and the market for the sale of automobiles in Ukraine”, BY, vol. 8 (463).
5. Tkalich, T.I. “Prospects for the development of Ukraine's automotive industry in the minds of global wikis”, available at: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/588165.pdf (Accessed 11 Nov 2021).
6. Kryvokon, A.H. and Bondarenko, A.I. “Strategy and prospects for the development of the automotive industry in Ukraine”, available at: https://core.ac.uk/download/pdf/27205153.pdf (Accessed 12 Nov 2021).
7. Kyreiev, S. I. (2007), “State regulation of the economy”, Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy, NAN Ukrainy, NTSh, Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy, Kyiv, Ukraine, available at: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=26151 (Accessed 14 Nov 2021).
8. Stragis, Ju. P. (2016), “Protectionism: History and Theory of Economic Policy”, APRIORI. Gumanitarnye nauki, vol. 2, pp. 49-55.
9. Global Dynamics, available at: https://www.globaltradealert.org/ global_dynamics (Accessed 12 Nov 2021).
10. “Research of protectionism of the automobile industry of Ukraine”, available at: https://eauto.org.ua/news/8-doslidzhennya (Accessed 12 Nov 2021).
11. The Verkhovna Rada of Ukraine (1991), The Law of Ukraine “On excise duty”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1996-12#Text(Accessed 13 Nov 2021).
12. Cabinet of Ministers of Ukraine (1992), Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On excise duty”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/18-92#Text (Accessed 13 Nov 2021).
13. The Verkhovna Rada of Ukraine (2008), The Law of Ukraine “ On amendments to some laws of Ukraine to minimize the impact of the financial crisis on the development of domestic industry ”, The law was declared unconstitutional in accordance with the Decision of the Constitutional Court of July 14, 2009, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/694-17#Text (Accessed 13 Nov 2021).
14. Skoda in Solomonovo, available at: https://www.skoda-auto.ua/company/skoda-solomonovo (Accessed 13 Nov 2021).
15. Automotive industry. How it doesn't work. Special project BusinessCensor with the assistance of UkrAvto, available at: https://projects.censor.net/autobuilding/ (Accessed 13 Nov 2021).
16. Official site AvtoKRAZ, available at: http://www.autokraz.com.ua (Accessed 13 Nov 2021).

№ 11 2021

Дата публікації: 2021-11-28

Кількість переглядів: 6118

Відомості про авторів

Г. М. Коломієць

д. е. н., професор, професор кафедри економічної теорії та економічних методів управління, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

H. Kolomiyets

Doctor of Economic Sciences, Professor, Professor of the Department of Economic Theory and Economic Methods of Management, V.N. Karazin Kharkiv National University

ORCID:

0000-00034561-0550


В. В. Глушенко

магістрант кафедри економічної теорії та економічних методів управління, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

V. Hlushchenko

Master's student of the Department of Economic Theory and Economic Methods of Management, V.N. Karazin Kharkiv National University

ORCID:

0000-0002-1020-0490

Як цитувати статтю

Коломієць Г. М., Глушенко В. В. Шляхи удосконалення державного регулювання галузі автомобілебудування України. Ефективна економіка. 2021. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9559 (дата звернення: 25.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.23

Kolomiyets, H. and Hlushchenko, V. (2021), “Ways to improve state regulation of the automotive industry in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9559 (Accessed 25 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.23

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.