EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФІНАНСУВАННЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗА ФОРМУЛОЮ ТА ПЕРФОМАНС-КОНТРАКТАМИ В КОНТЕКСТІ ЙОГО ВИКОРИСТАННЯ В УКРАЇНІ
М. Ю. Білінець

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.97

УДК: 378.014.543(477)

М. Ю. Білінець

ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФІНАНСУВАННЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗА ФОРМУЛОЮ ТА ПЕРФОМАНС-КОНТРАКТАМИ В КОНТЕКСТІ ЙОГО ВИКОРИСТАННЯ В УКРАЇНІ

Анотація

В статті розглянуто зарубіжний досвід фінансування вищої освіти на основі використання формули та перфоманс-контрактів. Проведено оцінку індикаторів у формулі фінансування вищої освіти, здійснено їх порівняльний аналіз та складено рейтинг частоти їх використання. Використання перфоманс-контрактів сприяє створенню активного діалогу між університетом та міністерством через визначення конкретних цілей та показників, які повинні бути досягнуті; сприяє стратегічному розвитку університетів, а в результаті і всій галузі вищої освіти та підвищенню прозорості щодо розподілу коштів між університетами.
Зазначено, що використання в Україні перфоманс-контрактів, як однієї із форм державного фінансування, сприятиме ефективному розвитку закладів вищої освіти в Україні. Визначено систему показників для використання перфоманс-контрактів, яка передчає встановелення кількісних, якісних показників та характеристик інтернаціоналізації за основними видами діяльності – освітньою та науковою.

Ключові слова: заклади вищої освіти; фінансування вищої освіти; бюджетне фінансування.

Література

1. Estermann, T., Bennetot Pruvot, E., 2011, European universities diversifying income streams (Brussels, EUA). URL: https://eua.eu/resources/publications/405:financially-sustainable-universities-ii-european-universities-diversifying-income-streams.html (дата звернення: 25.10.2021).
2. Austrian Federal Ministry of Science and Research. URL: https://bmbwf.gv.at/english/home/ (дата звернення: 27.10.2021).
3. Finnish Ministry of Education and Culture. URL: https://minedu.fi/en/frontpage. (дата звернення: 25.10.2021).
4. Малишко В. В. Зарубіжний досвід фінансування освіти та науки. The 7th International scientific and practical conference “The world of science and innovation” (February 10-12, 2021). London : Cognum Publishing House, 2021. P. 697-706.
5. Ministry of Education, Culture and Science of the Netherlands. URL: https://www.government.nl/ministries/ministry-of-education-culture-and-science. (дата звернення: 28.10.2021).
6. Estermann, T., Nokkala, T., & Steinel, M. 2011, University Autonomy in Europe II - The Scorecard (Brussels, EUA). URL: https://eua.eu/downloads/publications/university%20autonomy%20in%20europe%20ii%20-%20the%20scorecard.pdf (дата звернення: 24.10.2021).
7. Italian Ministry for Education, Research and University. URL: http://www.seas-era.eu/np4/48.html. (дата звернення: 25.10.2021).
8. Теоретико-методологічне обґрунтування ефективних фінансово-економічних моделей розвитку вищої школи: монографія / за ред. І. М. Грищенка. Київ: Ін-т вищ. освіти, 2016. 260 с.
9. Касич А. О., Циган В. А. Особливості фінансування вищої освіти в Україні та інших країнах світу. Ефективна економіка. 2013. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2587 (дата звернення: 29.10.2021).
10. Hazelkorn, E., Loukkola, T., & Zhang, T., 2014, Rankings in Institutional Strategies and Processes: Impact or Illusion? (Brussels, EUA). URL: https://eua.eu/resources/publications/369:rankings-in-institutional-strategies-and-processes-impact-or-illusion.html (дата звернення: 15.10.2021).
11. Review of the performance by the Irish Universities Quality Board of its functions by the Higher Education Authority. URL: https://backend.deqar.eu/reports/EQAR/IUQB_External_Review_Report.pdf. (дата звернення: 15.10.2021).
12. Боголіб Т. М. Фінансування освіти за кордоном. Фінанси України. 2005. № 8. С. 132–139.
13. Зелена З. В. Зарубіжний досвід фінансування освіти і науки в Україні. URL: http://libfor.com/index.php (дата звернення: 01.11.2021).
14. Кучеренко Д. Г., Мартинюк О. В. Стратегії розвитку освітніх систем країн світу: монографія. Київ: ІПК ДЗСУ, 2011. 312 с.

M. Bilinets

FOREIGN EXPERIENCE OF FUNDING HIGHER EDUCATION BY FORMULA AND PERFORMANCE CONTRACTS IN THE CONTEXT OF ITS USE IN UKRAINE

Summary

The article considers foreign experience in financing higher education based on the use of formulas and performance contracts. The purpose of the article is to analyze the features of the financing of higher education institutions on the basis of the formula in European countries. The indicators in the formula of financing of higher education are evaluated, their comparative analysis is carried out and the indicators are made in the rating of the frequency of their use. Indicators of funding formulas are divided into input, intermediate and output, the latter can be attributed to performance indicators. It is made the comparison of the use of the financing formula and performance contracts, and it is determined that the main difference between them is the time of use, as the use of the formula involves the use of retrospective data, while performance contracts are based on goals. The peculiarities of the use of performance contracts in the EU are studied. In the course of the work it was determined that in many EU countries both of these financing methods are used simultaneously. However, the share of funding allocated on the basis of performance contracts is smaller. In Italy, this is additional funding, which cannot exceed 2.5% of the university's public funding; in the Netherlands - 7% of the block grant is distributed through a performance contract, in Germany - from 2 to 5% of the block grant; in Ireland - about 1% of the block grant, and in Lithuania less than 1% of the block grant, but in Austria - the entire block grant is distributed on the basis of a performance contract. The use of performance contracts promotes an active dialogue between the university and the ministry by defining specific goals; contributes to the strategic development of universities and, as a result, to the whole field of higher education and to the increase of transparency in the distribution of funds between universities.
It is noted that the use of performance contracts in Ukraine, as one of the forms of public funding, will contribute to the effective development of higher education institutions in Ukraine. In the article it is defined the system of indicators for the use of performance contracts, which presupposes the establishment of quantitative, qualitative indicators and characteristics of internationalization by the main types of activity - educational and scientific.

Keywords: higher education institutions; financing of higher education; budget financing.

References

1. Estermann, T., Bennetot Pruvot, E., 2011, European universities diversifying income streams (Brussels, EUA), available at: https://eua.eu/resources/publications/405:financially-sustainable-universities-ii-european-universities-diversifying-income-streams.html (Accessed 25 Oct 2021).
2. Austrian Federal Ministry of Science and Research, available at: https://bmbwf.gv.at/english/home/ (Accessed 27 Oct 2021).
3. Finnish Ministry of Education and Culture, available at: https://minedu.fi/en/frontpage (Accessed 25 Oct 2021).
4. Malyshko, V. V. (2021), “Foreign experience in financing education and science”, “The world of science and innovation” (February 10-12, 2021). London : Cognum Publishing House, pp. 697-706.
5. Ministry of Education, Culture and Science of the Netherlands, available at: https://www.government.nl/ministries/ministry-of-education-culture-and-science (Accessed 28 Oct 2021).
6. Estermann, T., Nokkala, T., & Steinel, M. 2011, University Autonomy in Europe II - The Scorecard (Brussels, EUA), available at: https://eua.eu/downloads/publications/university%20autonomy%20in%20europe%20ii%20-%20the%20scorecard.pdf (Accessed 24 Oct 2021).
7. Italian Ministry for Education, Research and University, available at: http://www.seas-era.eu/np4/48.html (Accessed 25 Oct 2021).
8. Teoretyko-metodolohichne obgruntuvannia efektyvnykh finansovo-ekonomichnykh modelei rozvytku vyshchoi shkoly: monohrafiia [Theoretical and methodological substantiation of effective financial and economic models of higher school development: monograph], edited by Grishchenko, I. M., In-t vyshch. osvity, 2016, Kyiv, Ukraine, P. 260.
9. Kasych, A. O. and Tsyhan, V. A. (2013), “Features of financing higher education in ukraine and other countries”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2587 (Accessed 29 Oct 2021).
10. Hazelkorn, E., Loukkola, T., & Zhang, T., 2014, Rankings in Institutional Strategies and Processes: Impact or Illusion? (Brussels, EUA), available at: https://eua.eu/resources/publications/369:rankings-in-institutional-strategies-and-processes-impact-or-illusion.html (Accessed 15 Oct 2021).
11. Review of the performance by the Irish Universities Quality Board of its functions by the Higher Education Authority, available at: https://backend.deqar.eu/reports/EQAR/IUQB_External_Review_Report.pdf (Accessed 15 Oct 2021).
12. Boholib, T. M. (2005), “Financing of education abroad”, Finansy Ukrainy, vol. 8, pp. 132–139.
13. Zelena, Z. V. “Foreign experience in financing education and science in Ukraine”, available at: http://libfor.com/index.php (Accessed 01 Nov 2021).
14. Kucherenko, D. H. and Martyniuk, O. V. (2011), Stratehii rozvytku osvitnikh system krain svitu: monohrafiia [Strategies for the development of educational systems in the world: a monograph], IPK DZSU, Kyiv, Ukraine, P. 312.

№ 11 2021

Дата публікації: 2021-11-28

Кількість переглядів: 6383

Відомості про авторів

М. Ю. Білінець

к. е. н., старший викладач кафедри фінансів,ДВНЗ “Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана”

M. Bilinets

PhD in Economics, Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman

ORCID:

0000-0001-5816-0080

Як цитувати статтю

Білінець М. Ю. Зарубіжний досвід фінансування вищої освіти за формулою та перфоманс-контрактами в контексті його використання в Україні. Ефективна економіка. 2021. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9571 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.97

Bilinets, M. (2021), “Foreign experience of funding higher education by formula and performance contracts in the context of its use in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9571 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.97

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.