EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТАНОВЛЕННЯ ЕЛЕКТРОННОЇ ТОРГІВЛІ В ПРОЦЕСІ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ
Г. В. Козицька

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.42

УДК: 339.3.658.6

Г. В. Козицька

СТАНОВЛЕННЯ ЕЛЕКТРОННОЇ ТОРГІВЛІ В ПРОЦЕСІ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ

Анотація

В статті розглянуто теоретичні засади становлення галузі електронної торгівлі в Україні, запропоновано авторське визначення понять «електронна комерція» й «електронна торгівля» та визначено їх ієрархічну підпорядкованість. Проаналізовано динаміку показників розвитку електронної торгівлі в світі, Європі та Україні. Розглянуто основні тренди розвитку електронної торгівлі, зокрема: посилення використання великих обсягів даних, збільшення частки мобільної комерції; мультиканальність; омніканальність; використання штучного інтелекту; посилення логістичної складової. Визначено гальмівні чинники на шляху поширення вітчизняної електронної торгівлі на теренах країн Європейського Союзу – це лінгвістичні та культурні бар’єри, неузгодженість технічних специфікацій та стандартів, проблеми уніфікації правового регулювання щодо змісту комерційних повідомлень, порядку розміщення замовлень електронним шляхом, юридичної сили та порядку укладання електронних контрактів, ідентифікації та автентифікації, відповідальності Інтернет-посередників тощо.

Ключові слова: електронна комерція; електронна торгівля; тренд розвитку; євроінтеграція

Література

1. Закон України «Про електронну комерцію». [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://xn--80aagahqwyibe8an.com/ukrajiny-zakony/zakon-ukrajini-pro-elektronnu-komertsiyu2015.html
2. Шалева О. І. Електронна комерція / О. І. Шалева Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2011. – 216 с.
3. Капцош В.Я. Стан та особливості розвитку інтернет-торгівлі товарами в міжнародному вимірі [Текст] / В.Я Капцош // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М.М. Палінчак. – Ужгород : Гельветика, 2017. – Вип. 13. Ч. 1. – С. 115-119.
4. Балабанов И.Т. Электронная коммерция: учеб. пособие / И.Т. Балабанов. – СПб., 2001. – 335 с.
5. Summer A., Dunkan Gr. E-Commerce // NYH Publishing. – 1999. – 263 p.
6. Л. Новомлинский Анатомия виртуальной торговли. [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.wilmark.ru/wilddesign/company.asp
7. Плескач В. Як уряду розбудувати державну політику у сфері е-торгівлі / В. Плескач, Н. Бородачова, Л. Олексюк. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://issuu.com/irf_ua/docs/web_e-commerce__civic_synergy_ua_20
8. Admitad Annual Report 2017/2018. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://belretail.by/article/esommerce-prodaji-v-mire-po-itogam-goda-vyirosli-na-do-mlrd
9. Цікаві факти про інтернет-торгівлю в світі в 2019 році. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://lemarbet.com/ua/razvitie-internet-magazina/interesnye-fakty-ob-internet-torgovle/
10. Гліненко Л.К. Стан і перспективи розвитку електронної торгівлі України / Л.К. Гліненко, Ю.А. Дайновський // Менеджмент та маркетинг інновацій. – 2018. – № 1. – С.83-102.
11. Роздрібна торгівля в Україні за рік зросла на 800 мільярдів: області-лідери товарообігу. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://economics.unian.ua/finance/2364798-rozdribna-torgivlya-v-ukrajini-za-rik-zrosla-do-ponad-800-milyardiv-oblasti-lideri-tovaroobigu.html
12. Электронная коммерция в Украине 2018: цифры, факты, интересная статистика. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://ag.marketing/.../elektronnaya-kommertsiya-v-ukraine-2018/
13. Офіційний курс гривні щодо іноземних валют. [Електронний ресурс. – Режим доступу: https://bank.gov.ua/files/Exchange_r.xls
14. В Україні на початок 2017 року нараховано 21,6 млн користувачів інтернету [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://promo.semantrum.net/uk/2017/04/21/v-ukrayini-na-pochatok-2017-roku-narahovano-21-6-mln-koristuvachiv-internetu/.

Galyna V. Kozyts’ka

ESTABLISHMENT OF ELECTRONIC TRADE IN THE PROCESS OF EUROPEAN INTEGRATION OF UKRAINE

Summary

The article is devoted to the problems and prospects of becoming an e-commerce industry in the process of European integration of Ukraine. An analysis of the theoretical foundations of the definition of e-business categories has led to the conclusion that e-commerce should be understood as all types of activities in the field of trade using information space and technology. E-commerce is a narrower branch and covers the field of electronic sales of goods, works and services remotely through the execution of electronic transactions using information and communication technologies and systems. The main elements of the e-commerce infrastructure are: specialized application software; system for collecting, analyzing and managing databases and applications; telecommunications and communications; security system for the acts of purchase and sale of goods, services and works; regulatory legal support; virtual banking system; electronic payment systems; electronic logistics and system of delivery of goods and provision of services; financial institutions (brokerage companies); system of taxation and customs tariffs on the Internet; email marketing and more.
An analysis of the dynamics of e-commerce indicators in the world, Europe and Ukraine has shown the following: despite the fact that the domestic Internet commerce industry is at an early stage of development, its growth rates are much higher than the dynamics of the traditional retailers both in UAH and in dollar equivalents. The main trends of development of both European and Ukrainian e-commerce at present are: dynamic growth of volumes of Internet trade; multichannel; omnicanality; increasing the share of mobile commerce; sale of goods by subscription; Increasing the use of Big Data to identify connections between them. the use of artificial intelligence to identify patterns and causes of consumer behavior that allow us to model effective sales models; interaction with the client in real time; development of the logistics component.
The inhibiting factors for the spread of domestic e-commerce in the territory of the European Union are: linguistic and cultural barriers, disagreement of technical specifications and standards, problems of unification of legal regulation regarding the content of commercial communications, ordering electronic orders, legal force and ordering contracts, authentication and authentication, online reseller responsibilities, and more.

Keywords: e-commerce; e-commerce; development trend; European integration

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine “Pro elektronnu komertsiiu”, available at: https://xn--80aagahqwyibe8an.com/ukrajiny-zakony/zakon-ukrajini-pro-elektronnu-komertsiyu2015.html (Accessed 05 June 2019).
2. Shaleva O. I. (2011), Elektronna komertsiia [E-commerce], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
3. Kaptsosh V.Ya. (2017) “Status and features of the development of online merchandise in the international dimension”, Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu : Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, vol. 13, pp. 115–119.
4. Balabanov Y.T. (2001), Jelektronnaja kommercija [E-commerce], Sankt-Peterburg, Rossija.
5. Summer A., Dunkan Gr. (1999), E-Commerce, NYH Publishing.
6. Novomlinskij L. (2008), “The Anatomy of Virtual Trading”, Biblioteka Internet Industrii I2R.ru, available at: http://www.i2r.ru/static/351/out_16246.shtml (Accessed 4 June 2019).
7. Pleskach V., Borodachova N. and Oleksiuk L. (2017), “How the government builds a state e-commerce policy”, available at: https://issuu.com/irf_ua/docs/web_e-commerce__civic_synergy_ua_20 (Accessed 4 June 2019)
8. Вelretail.by (2019), “Admitad Annual Report 2017/2018”, available at: https://belretail.by/article/esommerce-prodaji-v-mire-po-itogam-goda-vyirosli-na-do-mlrd (Accessed 4 June 2019).
9. Lemarbet (2019), “Interesting facts about online commerce in the world in 2019”, available at: https://lemarbet.com/ua/razvitie-internet-magazina/interesnye-fakty-ob-internet-torgovle/ (Accessed 4 June 2019).
10. Hlinenko L.K. and Dajnovs'kyj Yu.A.. (2018) “Status and Prospects of E-Commerce Development in Ukraine“, Menedzhment ta marketynh innovatsij, vol. 1, pp. 83-102.
11. Informatsijne ahenstvo Yunian (2019), “Retail sales in Ukraine increased by 800 billion in the year: oblasts leading the turnover”, available at: https://economics.unian.ua/finance/2364798-rozdribna-torgivlya-v-ukrajini-za-rik-zrosla-do-ponad-800-milyardiv-oblasti-lideri-tovaroobigu.html (Accessed 6 June 2019).
12. Informatsijne ahenstvo Yunian (2019), “E-commerce in Ukraine 2018: figures, facts, interesting statistics”, available at: https://economics.unian.ua/finance/2364798-rozdribna-torgivlya-v-ukrajini-za-rik-zrosla-do-ponad-800-milyardiv-oblasti-lideri-tovaroobigu.html (Accessed 6 June 2019).
13. Natsional'nyj bank Ukrainy (2019), “Official exchange rate of hryvnia against foreign currencies”, available at: https://bank.gov.ua/files/Exchange_r.xls (Accessed 6 June 2019).
14. Semantrum (2017), “In Ukraine, at the beginning of 2017, there were 21.6 million Internet users”, available at: https://promo.semantrum.net/uk/2017/04/21/v-ukrayini-na-pochatok-2017-roku-narahovano-21-6-mln-koristuvachiv-internetu/ (Accessed 6 June 2019).

№ 8 2019

Дата публікації: 2019-08-30

Кількість переглядів: 41

Відомості про авторів

Г. В. Козицька

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу та логістики,Національний університет «Запорізька політехніка»

Galyna V. Kozyts’ka

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing and Logistics,National University «Zaporizhzhya Polytechnic»

ORCID:

0000-0001-8375-9167

Як цитувати статтю

Козицька Г. В. Становлення електронної торгівлі в процесі євроінтеграції України. Ефективна економіка. 2019. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7227 (дата звернення: 17.09.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.42

Kozyts’ka, Galyna V. (2019), “Establishment of electronic trade in the process of european integration of Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7227 (Accessed 17 Sep 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.42

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.