НЕРУХОМІСТЬ ЯК АКТИВ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ
А. Р. Дуб
DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.78
УДК: 332.14
А. Р. Дуб
НЕРУХОМІСТЬ ЯК АКТИВ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ
Анотація
Переформатування та формування нових територіальних громад в Україні актуалізує проблеми їх матеріального та фінансового забезпечення. Одним із складових елементів матеріально-фінансової основи місцевого самоврядування в Україні є нерухомість. Проте залишаються відкритими питання, які об’єкти нерухомості можна вважати активами територіальної громади, а які ні?
У ході дослідження проведено аналіз визначення сутності поняття «нерухомість» в українській нормативно-правовій базі, розглянуто підходи до класифікації об’єктів нерухомості, окреслено їх визначальні характеристики.
На основі наукових та практичних підходів до визначення суті дефініції «активи підприємства» виокремлено характерні ознаки активу і запропоновано трактування нерухомості як активу територіальної громади.
Висвітлено проблеми, пов’язані з визначенням об’єктів нерухомості, розташованих в межах територіальної громади, як її активів.
Ключові слова: нерухомість; актив; територіальна громада; органи місцевого самоврядування; місцевий бюджет.
Література
1. Верхоглядова Н. I. Сутність і місце нерухомості в системі ринкових відносин / Н. I. Верхоглядова, О. Ю. Щеглова // Механізм регулювання економіки. – 2011. – № 3 (53). – С. 197-205. – Режим доступу: https://mer.fem.sumdu.edu.ua/content/acticles/issue_14/N_I_Verkhoglyadov_O_Yu_ScheglovaEssence_and_place_of_the_real_estate_is_in_the_system_of_market_relations.pdf
2. Бланк И .А. Управление активами – К. «Ника-Центр», 2000 – 720 с. – С. 15-16.
3. Петруня Н. В. Концептуальні підходи до визначення сутності активів підприємств / Н.В. Петруня // Економічні інновації: Зб. наук. пр. – Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2010. – Вип. 41. – С. 186-194. – Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/66498
4. Ніколаєва Т. В. Методологія і організація вартісно-орієнтованого управління нерухомим майном державної власності : дис. … доктора екон. наук : 08.00.03. Ірпінь, 2019. 473 с.
5. Marona, B.; van den Beemt-Tjeerdsma, A. Impact of Public Management Approaches on Municipal Real Estate Management in Poland and The Netherlands. Sustainability 2018, 10, 4291. https://doi.org/10.3390/su10114291
6. Цивільний кодекс України, від 16 січня 2003 рок, № 435-IV. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#top
7. Закон України «Про іпотеку», від 5 червня 2003 року № 898-IV. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-15#Text
8. Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 1 липня 2004 року, № 1952-IV. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1952-15#Text
9. Постанова Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 р. №1440 «Про затвердження Національного стандарту №1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав». – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1440-2003-%D0%BF#Text
10. Наказ Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 р. №548 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель». – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1011-10#Text
11. Державний класифікатор будівель та споруд ДК 018-2000. Затверджено і введено в дію Наказом Держстандарту України від 17.08.2000 №507. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va507565-00#top
12. Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» 16 липня 1999 року, № 996-XIV. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#Text
13. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#top
14. Суд зобов’язав КМДА організувати роботу з добудовою житлового комплексу Войцеховського. – Режим доступу: https://www.epravda.com.ua/news/2020/10/26/666621/
15. Державна служба статистики України. Житловий фонд за регіонами у 2019 році. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
16. Через відсутність контролю використання нерухомого майна та земельних ділянок, громада втрачає значні грошові ресурси та створює простір для корупції. – Режим доступу: http://cvu.od.ua/ua/announce/cherez-vidsutnist-kontrolyu-vikoristannya-neruhomogo-mayna-ta-zemelnih-dilyanok-gromada-vtrachaye-znachni-groshovi-resursi-ta-stvoryuye-prostir-dlya-koruptsiyi_1218/
17. Асоціація західноукраїнських забудовників. Карта незаконних забудов. – Режим доступу: https://azuz.org.ua/lviv-interactive-map
A. Dub
REAL ESTATE AS AN ASSET OF THE TERRITORIAL COMMUNITY
Summary
Reformatting and formation of new territorial communities in Ukraine actualizes the problems of their material and financial support. One of the components of the material and financial basis of local self-government in Ukraine is real estate. However, the questions remain as to which real estate objects we can consider as assets of the territorial community and which are its problem assets?
In the course of the research, we analyzed the definition of the essence of the concept of "real estate" in the Ukrainian legal framework, considered approaches to the classification of real estate (from the standpoint of real estate taxation and from the standpoint of its management). In this paper, we outlined the defining characteristics of real estate from four points of view: from the standpoint of physical properties, from the legal, economic, and social approaches.
We analyzed scientific and practical approaches to defining the essence of the concept of "enterprise assets" and identified the characteristic features of the asset. In the next step of the study, we extrapolated these features to properties located within the local community. On this basis, we outlined what real estate we can qualify as an asset of the local community.
However, as it turned out, the territorial community also has a kind of quasi-assets, which are privately owned real estate. They correspond simultaneously to several features characteristic of real estate as an asset of the territorial community. In addition, a large number of real estate objects are problematic assets for the local community. Among them are real estate, the owners of which do not have title documents, real estate that is in disrepair, as well as real estate with a significant degree of depreciation, which require large expenditures from the local budget for their repair, etc. We classified them into two groups: those that belong to the territorial community on property rights, and those that are located within the territorial community, but do not belong to it (may become a quasi-assets for the community).
We pointed out that intensifying the management of local governments in the direction of transforming problem assets into assets that benefit the community, as well as preventing their occurrence in the future would increase the role of real estate as one of the basic assets of the local community.
Keywords: eal estate; assets; territorial community; local governments; local budget.
References
1. Verkhohliadova, N. And Schehlova, O. (2011), “The essence and place of real estate in the system of market relations”, Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, vol. 3, pp. 197-205, available at: https://mer.fem.sumdu.edu.ua/content/acticles/issue_14/N_I_Verkhoglyadov_O_Yu_ScheglovaEssence_and_place_of_the_real_estate_is_in_the_system_of_market_relations.pdf (Accessed 5 Sep 2020)
2. Blank, I. (2000), Upravlinnia aktyvamy [Asset Management], Nika-Tsentr, Kyiv, Ukraine.
3. Petrunia, N. V. (2010), “Conceptual approaches to determining the nature of enterprise assets”, Ekonomichni innovatsii, vol. 41, pp. 186-194, available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/66498 (Accessed 5 Sep 2020)
4. Nikolaieva, T. V. (2019), “Methodology and organization of cost-oriented management of state-owned real estate”, Doctor of Economics. Thesis, Economics and management of the national economy, Irpin', Ukraine.
5. Marona, B.; van den Beemt-Tjeerdsma, A. (2018), “Impact of Public Management Approaches on Municipal Real Estate Management in Poland and The Netherlands”, Sustainability, vol. 10, 4291, available at: https://doi.org/10.3390/su10114291 (Accessed 17 Sep 2020).
6. The Verkhovna Rada of Ukraine (2003), The Civil Code of Ukraine, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#top (Accessed 10 Oct 2020).
7. The Verkhovna Rada of Ukraine (2003), The Law of Ukraine “On mortgage”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-15#Text (Accessed 10 Oct 2020).
8. The Verkhovna Rada of Ukraine (2004), The Law of Ukraine “On State Registration of Rights to Real Estate and Their Encumbrances”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1952-15#Text (Accessed 10 Oct 2020).
9. Cabinet of Ministers of Ukraine (2003), Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On approval of the National Standard №1 “General principles of property and property rights valuation”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1440-2003-%D0%BF#Text (Accessed 12 Oct 2020).
10. State Committee for Land Resources of Ukraine (2010), The Order of the State Committee of Ukraine for Land Resources “On approval of the Classification of types of land use”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1011-10#Text (Accessed 12 Oct 2020).
11. State Standard of Ukraine (2000), State classifier of buildings and structures DK 018-2000, available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va507565-00#top (Accessed 12 Oct 2020).
12. The Verkhovna Rada of Ukraine (1999), The Law of Ukraine “On accounting and financial reporting in Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#Text (Accessed 7 Oct 2020).
13. The Verkhovna Rada of Ukraine (1997), The Law of Ukraine “On local government in Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#top (Accessed 7 Oct 2020).
14. The court ordered the Kyiv City State Administration to organize work on the completion of Wojciechowski's residential complex, available at: https://www.epravda.com.ua/news/2020/10/26/666621/ (Accessed 17 Oct 2020).
15. The State Statistics Service of Ukraine (2019), “ The housing stock by region in 2019”, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 27 Sep 2020).
16. Due to the lack of control over the use of real estate and land, the community loses significant financial resources and creates space for corruption, available at: http://cvu.od.ua/ua/announce/cherez-vidsutnist-kontrolyu-vikoristannya-neruhomogo-mayna-ta-zemelnih-dilyanok-gromada-vtrachaye-znachni-groshovi-resursi-ta-stvoryuye-prostir-dlya-koruptsiyi_1218/ (Accessed 17 Oct 2020).
17. Association of Western Ukrainian Developers (2020), Map of illegal buildings, available at: https://azuz.org.ua/lviv-interactive-map/ (Accessed 18 Oct 2020).
№ 11 2020
Дата публікації: 2020-11-27
Кількість переглядів: 9351