EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЯ КІБЕРСПОРТУ В УКРАЇНІ
Н. В. Лохман, М. О. Лохман

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.3

УДК: 330.3:379.8

Н. В. Лохман, М. О. Лохман

КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЯ КІБЕРСПОРТУ В УКРАЇНІ

Анотація

Упорядковано зміст комерціалізації кіберспорту, який включає вектори комерціалізації, суб’єкти комерціалізації, платформи комерціалізації, інструменти комерціалізації, результати комерціалізації. Усі ці елементи пов’язані між собою та спрямовані на отримання комерційного результату. На основі дослідження змісту кіберспорту визначені його перспективи розвитку в Україні, а саме: забезпечення інвестиційних можливостей для українських інвесторів, організація успішних спортивних кібер-команд, організація міжнародних масштабних спортивних кібер-турнирів, розвиток кіберспортивного беттингу, розвиток кібер-шкіл та кібер-клубів. За результатами дослідження виявлено, що на даному етапі комерціалізації кіберспорту мають місце процеси, які є головними з точки зору організації цієї сфери, тобто, ці процеси виступають необхідною умовою розвитку інших комерційних процесів, і є процеси, які формують інфраструктуру цієї галузі, тобто є наслідком інших комерційних процесів. За для усвідомлення характеристики процесів комерціалізації з позиції визначення їх місця в побудові цієї сфери побудовано карту необхідності і достатності процесів комерціалізації кіберспорту в Україні.

Ключові слова: комерціалізація; кіберспорт; інвестори; Internet; кібертурніри; кіберспортсмени; перспективи розвитку.

Література

1. Бернштейн М. М. Методы и технологии коммерциализации продуктовых инноваций: автореф. дис. ... канд. экон. наук. НОУ ВПО «Институт мировой экономики и информатизации». Нижний Новгород. 2012. URL: http://www.disus.ru/r-ekonomika/414633-1-metodi-tehnologii- kommercializacii-produktovih-innovaciy.php
2. Киберспорт в Украине. URL: http://www.mv.org.ua/press/3747-kibersport_v_ukraine.html
3. Коммерциализация спорта: смерть идеалов или перспектива развития. URL: http://b2blogger.com/pressroom/8610.html
4. Нужна ли Украине национальная сборная по киберспорту. URL: http://ukrreal.info/ru/sport/92260-nuzhna-li-ukraine-natsionalnaya-sbornaya-po-kibersportu
5. Первая конференция в Украине, посвященная инвестициям и интеграции украинского бизнеса в рынок киберспорта: eSPORTconf Ukraine 22 февраля 2017. URL: https://esportconf.com.ua/ru?utm_source=pr&utm_campaign=anons&utm_medium=partners&utm_referrer=newsbtsНА
6. Цибульов П.М. Комерціалізація інтелектуальної власності наукових організацій шляхом створення spin-off компаній. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності. 2011. URL: http://eir.pstu.edu/bitstream/handle/123456789/200/5.1.pdf?sequence=1
7. Цибинога М.О., Старкова О.В., Гнучих Л.А. Організаційний механізм процедури комерціалізації інновацій. Системи обробки інформації. 2011. Вип. 2 (92) С.273-276. URL: http://ekit.org.ua/sites/default/files/file_attach/Public_Vik/Gnuchih/ organizaciynih_mehanizm_proceduri_komercializaciyi_innovaciy.pdf
8. Хаустов В. «Мышечный» спорт. Зеркало недели. 2004. № 47 (522). URL: http://www.kut.org.ua/discuss_a0018.php

N. Lokhman, M. Lokhman

COMMERCIALIZATION OF E-SPORTS IN UKRAINE

Summary

Commercialization is a coordinated process of technical and market decision-making, the results of which are actions that lead to successful successive transformations of new product / service forms from idea to product accepted by the market. The article is devoted to the definition and characterization of the content of e-sports commercialization in Ukraine for individual subjects of this sphere according to different vectors. The purpose of the article is to determine the content of commercialization and identify commercial prospects for e-sports in Ukraine. The object of research is the processes of commercialization of e-sports. The subject of the research is theoretical and practical aspects of e-sports commercialization in Ukraine. The potential of e-sports in promoting brands is huge and in our country is used only partially. The content of e-sports commercialization is organized, which includes vectors of commercialization, subjects of commercialization, platforms of commercialization, tools of commercialization, results of commercialization. All these elements are interconnected and aimed at obtaining a commercial result. Based on the study of e-sports content, its development prospects in Ukraine are determined, namely: providing investment opportunities for Ukrainian investors, organizing successful sports e-sports teams, organizing large-scale international e-sports tournaments, e-sports betting, e-schools and e-clubs. The article uses methods of analysis and synthesis, which allow us to say that obtaining commercial results using separate tools of commercialization in the field of e-sports can take place on different platforms of commercialization. The study found that at this stage of commercialization of e-sports there are processes that are important in terms of organization of this area, ie, these processes are a necessary condition for the development of other commercial processes, and there are processes that form the infrastructure of this industry. other commercial processes. To understand the characteristics of the processes of commercialization from the standpoint of determining their place in the construction of this area was built a map of the need and sufficiency of the processes of commercialization of e-sports in Ukraine.

Keywords: commercialization; e-sports; investors; Internet; cyber tournaments; e-sportsmen; development prospects.

References

1. Bernshtejn, M. M. (2012), “Methods and technologies for the commercialization of product innovations ”, Abstract of Ph.D. dissertation, NOU VPO «Institute of World Economy and Informatization», Nyzhnyj Novgorod, Russia, аvailable at: http://www.disus.ru/r-ekonomika/414633-1-metodi-tehnologii-kommercializacii-produktovih-innovaciy.php (Accessed 26 December 2020)
2. MV (2014), “Esports in Ukraine”, аvailable at: http://www.mv.org.ua/press/3747-kibersport_v_ukraine.html (Accessed 15 January 2021)
3. B2Blogger.com (2016), “Sports commercialization: death of ideals or development perspective”, аvailable at: http://b2blogger.com/pressroom/8610.html (Accessed 26 December 2020)
4. ukrreal.info (2016), “Does Ukraine need a national esports team”, аvailable at: http://ukrreal.info/ru/sport/92260-nuzhna-li-ukraine-natsionalnaya-sbornaya-po-kibersportu (Accessed 14 January 2021)
5. eSPORTconf Ukraine (2017), “The first conference in Ukraine dedicated to investment and integration of Ukrainian business into the esports market”, аvailable at : https://esportconf.com.ua/ru?utm_source=pr&utm_campaign=anons&utm_medium=partners&utm_referrer=newsbtsНА, (Accessed 15 January 2021)
6. Tsybul'ov, P.M. (2011) “Commercialization of intellectual power of scientific organizations by way of spin-off companies”, Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektual'noi vlasnosti, аvailable at: http://eir.pstu.edu/bitstream/handle/123456789/200/5.1.pdf?sequence=1, (Accessed 26 December 2020)
7. Tsybynoha, M.O. Starkova, O.V. and Hnuchykh, L.A. (2011), “Orhanizatsijnyj mekhanizm protsedury komertsializatsii innovatsij”, Systemy obrobky informatsii, vol. (92), аvailable at: http://ekit.org.ua/sites/default/files/file_attach/Public_Vik/Gnuchih/ organizaciynih_mehanizm_proceduri_komercializaciyi_innovaciy.pdf, (Accessed 26 December 2020)
8. Haustov, V. (2004), “Muscle” sports”, Zerkalo nedely, vol. 47 (522), аvailable at: http://www.kut.org.ua/discuss_a0018.php, (Accessed 15 January 2021)

№ 2 2021

Дата публікації: 2021-02-26

Кількість переглядів: 6206

Відомості про авторів

Н. В. Лохман

д. е. н., доцент, завідувач кафедри економіки та бізнесу, Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, м. Кривий Ріг, Україна

N. Lokhman

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Economics and Business, Mykhaylo Tuhan-Baranovskyi Donetsk National University of Economics and Trade, Krivoy Rog, Ukraine

ORCID:

0000-0002-8525-8902


М. О. Лохман

студент спеціальності «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», кафедра економіки та бізнесу, Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, м. Кривий Ріг, Україна

M. Lokhman

Student majoring in "Entrepreneurship, Trade and Exchange Activities", Department of Economics and Business, Mykhaylo Tuhan-Baranovskyi Donetsk National University of Economics and Trade, Krivoy Rog, Ukraine

ORCID:

0000-0002-7966-6256

Як цитувати статтю

Лохман Н. В., Лохман М. О. Комерціалізація кіберспорту в Україні. Ефективна економіка. 2021. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8626 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.3

Lokhman, N. and Lokhman, M. (2021), “Commercialization of e-sports in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8626 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.3

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.