DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.4
УДК: 338.984
K. Bogatyrev, A. Obozna, H. Burdelna, I. Savarina
ASSESSMENT OF PROFESSIONAL AND PERSONAL COMPETENCES OF MANAGERS IN MANAGEMENT ACTIVITY
Summary
Innovative policy in personnel management today is the main task for company executives. The manager needs to identify an innovative strategy that will improve the quality of corporate culture in business management in a competitive global economy.
The author's vision of a constructive approach to ensure the creative development of the organization is presented, namely, it is necessary to rethink and adjust the interaction of the whole company and each of its participants to transform corporate strategy, to implement new business models and innovative management processes - it gives flexibility to make key changes. which can lead to increased company productivity and competitive advantage.
Despite the existing diversity of scientific and practical approaches to the classification of competencies, each organization, as practice shows, develops its own models of competencies in the field of business management and team, which greatly helps in building the management process.
In the article, the authors argue that one of the main tasks of the leader is to find a way to effective relationships with the team: communication with staff, helping subordinates to resolve unclear issues in work processes and innovation of a flexible approach to management.
An assessment of the competitive strategy of professional and personal competencies is analyzed and provided to explain how managers can achieve greater success in management, using a combination of creativity with the features of analytical thinking.
With the development of technology and innovation, new trends in the transformation of competencies are emerging, which will allow companies to make the right decision taking into account the main risks in the conditions and market changes.
The article explores the tools in the management of the relationship between business owners and staff, voiced individual analytical approaches of domestic and foreign scientists-practitioners, who in their research are acquainted in detail with their developments and approaches.
Keywords: professional competencies; effective personnel management; corporate strategy; modern concepts of competencies; business models; competence.
References
1. Spencer, L.M.Jr., and Spencer, S.M. (1993), Competence at work: Models for Superior Perfomance, London, UK.
2. Ritterfeld, U. Cody, M. and Vorderer, P. (2009), “Serious_Games: Mechanisms and effects”, available at: https://www.researchgate.net/publication/38079824_Multimodality_and_Interactivity_Connecting_Properties_of_Serious_Games_with_Educational_Outcomes (Accessed 10 May 2021).
3. The Tuning project is the harmonization of educational structures in Europe (2021), available at: http://tuning.unideusto.org/tuningeu/images/sttories/template/General_Brochure_Ukrainian_version.pdf (Accessed 10 May 2021).
4. PGNIU (2018), “Development of management in Industry 4.0: the transition to cyber-physical organizations and the formation of their management systems”, available at: http://www.psu.ru/files/docs/science/books/sborniki/razvitie-menedzhmenta-v-industrii-4.pdf (Accessed 10 May 2021).
5. Houlman, D. Boiatsys, R. and Makky, E. (2012), Emotsyonal'noe lyderstvo. Yskusstvo upravlenyia liud'my na osnove emotsyonal'noho yntellekta [Emotional leadership. The art of managing people based on emotional intelligence], Al'pyna Pablysher, Moscow, Russia.
6. Knysh, A.Ye. (2016), “Emotional intelligence of a leader in business”, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/27621 (Accessed 10 May 2021).
7. Zaverukha, N. (2021), “How useful are the descriptions of business processes”, available at: https://buduysvoe.com/publications/chym-korysni-opysy-biznes-procesiv (Accessed 10 May 2021).
К. О. Богатирьов, А. О. Обозна, Г. О. Бурдельна, І. П. Саваріна
ОЦІНКА ПРОФЕСІЙНИХ ТА ОСОБИСТІСНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ КЕРІВНИКІВ В УПРАВЛІНСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
Інноваційна політика в управлінні персоналом сьогодні є головним завданням перед керівниками компаній. Менеджеру потрібно визначити інноваційну стратегію, яка буде підвищувати якість корпоративної культури в управлінні бізнесу в умовах конкурентної глобальної економіки.
Представлено авторське бачення конструктивного підходу для забезпечення креативного розвитку організації, а саме, потрібно переосмислити та наладити взаємодію всієї компанії та кожного її учасника для трансформації корпоративної стратегії, для реалізації нових бізнес-моделей та інноваційних процесів менеджменту - це дає уявлення гнучкості до проведення ключових змін, що може привести до підвищення продуктивності компанії і конкурентної переваги.
Незважаючи на існуюче різноманіття науково-практичних підходів до класифікації компетенцій, кожна організація, як свідчить практика, розроблює власні моделі компетенцій у сфері управління бізнесом та командою, що дуже допомагає у побудові процесу управління.
У статті авторами аргументовано, що однією з головних задач керівника є пошук шляху до ефективних відносин з колективом: комунікації з персоналом, допомога підлеглим у вирішенні незрозумілих питань у робочих процесах та інновації гнучкого підходу при управлінні керівництва.
Проаналізована та надана оцінка конкурентної стратегії професійних та особистісних компетенцій, щоб пояснити, як керівники можуть досягне більшого успіху в управлінській діяльності, використовуючи поєднання творчості з особливостями аналітичного мислення.
У міру розвитку технологій і інновацій зароджуються нові тенденції перетворень компетенцій, що дозволить компаніям прийняти правильне рішення з урахуванням основних ризиків в умовах и ринкових змін.
У статті досліджено інструменти управління взаємовідносин між власниками бізнесу та персоналом, озвучено індивідуальні аналітичні підходи вітчизняних та іноземних вчених-практиків, які в своїх дослідженнях детально знайомлять зі своїми розробками і підходами.
Ключові слова: професійні компетенції; ефективне управління персоналом; корпоративна стратегія; сучасні концепції компетенцій; бізнес-моделі; компетенція.
Література
1. Lile M. Spencer, Jr., PhD, Signe M. Spencer Competence at work: Models for Superior Perfomance, 1993, London.
2. Ritterfeld, U. Cody, M., Vorderer, P. 2009, Serious_Games: Mechanisms and effects. New York. p.6 [Электронный ресурс]: URL: https://www.researchgate.net/publication/38079824_Multimodality_and_Interactivity_Connecting_Properties_of_Serious_Games_with_Educational_Outcomes
3. The Tuning project is the harmonization of educational structures in Europe URL: http://tuning.unideusto.org/tuningeu/images/sтtories/template/General_Brochure_ Ukrainian_version.pdf
4. Развитие менеджмента в Индустрии 4.0: переход к киберфизическим организациям и формирование их систем управления: Материалы Междунар.науч.-практ. конф. (29 нояб. 2018 г.). [Электронный ресурс]: URL: http://www.psu.ru/files/docs/science/books/sborniki/razvitie-menedzhmenta-v-industrii-4.pdf
5. Гоулман Д., Бояцис Р., Макки Э. Эмоциональное лидерство. Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта / Дэниел Гоулман, Ричард Бояцис, Энни Макки. – М.: Альпина Паблишер, 2012. – 301 с.
6. Емоційний інтелект лідера у сфері бізнесу: / А. Є. Книш. К.: 2016, 40с. [Электронный ресурс]: URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/27621
7. [Электронный ресурс]: URL: https://buduysvoe.com/publications/chym-korysni-opysy-biznes-procesiv
№ 5 2021
Дата публікації: 2021-05-27
Кількість переглядів: 9695