EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗАСТОСУВАННЯ КОНТЕНТ МЕНЕДЖМЕНТУ В УПРАВЛІННІ ЗБУТОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА
З. В. Григорова, М. А. Лисенко

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.78

УДК: 339.187:658.8

З. В. Григорова, М. А. Лисенко

ЗАСТОСУВАННЯ КОНТЕНТ МЕНЕДЖМЕНТУ В УПРАВЛІННІ ЗБУТОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

У статті представлено результати досліджень трансформаційних зміни споживацької поведінки покупців, що стало передумовою виникнення необхідності удосконалення інструментів, що застосовуються в управлінні збутовою діяльністю підприємства. Визначено сутність поняття контент менеджменту, як одного з напрямків збутової діяльності. Розглянуто теоретичні підходи до визначення цілей контент менеджменту, а саме: підвищення впізнаваності бренду, побудова довірчих відносин зі споживачами, стимулювання збуту, конвертація потенційних споживачів у реальних клієнтів, розширення замовлень, формування кола «адвокатів» бренду та ін. На основі досліджень попередників виділено основні функції контент менеджменту. Систематизовано класифікацію видів контенту, що застосовуються у контент менеджменті. Узагальнено теоретичні основи формування контент стратегії підприємства, визначено та охарактеризовано основні етапи створення стратегії контент менеджменту.

Ключові слова: збут; збутова діяльність; контент; контент менеджмент; стратегія.

Література

1. Кучевська І.Ю. Збутова діяльність підприємства як аспект його виробничо-збутового потенціалу. Актуальні проблеми використання економічного потенціалу: держава, регіон, підприємство: матеріали всеукр. наук.-практ. конф. (м. Бердянськ, 18-19 квітня 2019 р.). Бердянськ, 2019. С. 125-128.
2. Мацера С. М. Управління контентом у маркетингових комунікаціях. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Ужгород, 2018. №19. Ч.2. С. 91-94.
3. Роуз Р., Пулицци Д. Управление контент-маркетингом. Практическое руководство по созданию лояльной аудитории для вашего бизнеса. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2014. 210 с.
4. Исакова Е.В. Контент-менеджмент при продвижении товара/продукта/услуги коммерческих организаций. Актуальные проблемы современной экономики: материалы междунар. науч.-практ. конф. (Омск, 28 – 29 марта 2018 г.). Омск, 2018. №6. Ч.2. С. 178-182
5. Нестеренко Н.А., Шантарин А.В. Контент-менеджмент. Москва: Солон-Пресс, 2014. 256 с.
6. Ротарь М. Кто такой контент-менеджер и чем он занимается. URL: https://serpstat.com/ru/blog/kto-takoj-kontent-menedzher/ (дата звернення: 9.10.2021)
7. Словарь медиатерминов. Медиа ресурсы менеджмент. Харків: Фоліо, 2009. 415 с.
8. Н.С. Краснокутська, О.М. Нащекіна, О.В. Замула та ін. Менеджмент: навч.посіб. Харків: Друкарня Мадрид, 2019. 231 с.
9. Григорова, З.В. Застосування контент маркетингу в книговидавничому бізнесі. Економіка та суспільство. 2020. №22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-67
10. Адвокат бренда. Записки маркетолога. URL: https://bit.ly/3jVZLWA (дата звернення: 13.10.2021)
11. B2B Content Marketing Insights for 2022: More Budget, More Work, More Empathy. Content Marketing Institute Official Webpage. URL: https://bit.ly/3Bjc3OL (дата звернення: 11.10.2021)
12. Рульєв В. А. Менеджмент: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2011. 312 с.
13. Берестецкая О. Виды контента: как их использовать URL: https://bit.ly/3CAKuSv (дата звернення: 12.10.2021)
14. Виды контента или как правильно взаимодействовать с аудиторией URL: https://bit.ly/3kgtSbB (дата звернення: 12.10.2021)
15. Медведева А. Виды контента в социальных сетях URL: https://bit.ly/3BzNrRK (дата звернення: 12.10.2021)
16. «Content is King! Content is the fuel that drives your Fan page». Internet Strategies Group. URL: http://www.internetstrategiesgroup.com (дата звернення: 12.10.2021)
17. Швець М. Контент стратегія: 12 кроків до її створення URL: https://bit.ly/3BjjnKa (дата звернення: 17.10.2021)
18. Гигорова З.В. Контент маркетинг як інструмент inbound маркетингу. Сучасні аспекти науки: VII-ий том колективної монографії. Київ; Братислава: ФОП КАНДИБА Т.П., 2021. С. 138-171
19. Колинько А. Готовим контент. Как создать контентную стратегию с нуля. URL: https://bit.ly/3EkxLnq (дата звернення: 17.10.2021)
20. Стелзнер М. Контент-маркетинг. Новые методы привлечения клиентов в эпоху Интернета. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2012. 288 с.
21. Бенчмаркинг для социальных медиа: лучшие стратегии распространения и оценки контента. URL: https://bit.ly/3CjwjB0 (дата звернення: 19.10.2021)
22. Сапега Л.І., Співаковська Т.В. Особливості контент-маркетингу як самостійного елементу просування в Інтернеті. Актуальні проблеми економіки та управління. 2014. № 8. С. 28-34
23. Контент-маркетинг. Частина 6: Вимірюємо ефективність роботи URL: https://bit.ly/2Zv10Vy (дата звернення: 20.10.2021)
24. Дорошкевич Д. В., Томко К. В. Аналіз інструментів оцінки ефективності візуального цифрового контенту. Ефективна економіка. 2020. № 4. DOI: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7759 (дата звернення: 20.10.2021)

Z. Grygorova, M. Lysenko

THE USE OF CONTENT MANAGEMENT IN THE MANAGEMENT OF SALES ACTIVITIES OF THE ENTERPRISE

Summary

One of the goals of entrepreneurship is to make a business profit and commercial success. At the same time, the production of a certain range of even the highest quality competitive product is not a guarantee of its successful sale on the market and income from the sale of marketable products. The sales activity of the enterprise belongs to the final stage of the operating cycle and plays a significant role in the formation of the required level of income and profit of the enterprise. Sales management can be defined as a system of planning, organization, control of key performance indicators and regulation of measures to promote marketable products in the market in order to meet the effective demand of target consumers and establish long-term business relationships with partners. The article presents the results of research on transformational changes in consumer behavior of customers, which became a prerequisite for the need to improve the tools used in the management of sales activities of the enterprise. The essence of the concept of content management as one of the areas of sales activity is determined. Content management is a purposeful process of planning, organizing, controlling and regulating the creation and promotion of content that has independent value for the audience, to attract and retain customers, increase their loyalty and encourage commercial action. Theoretical approaches to defining the goals of content management are considered, namely: increasing brand awareness, building trust with consumers, sales promotion, conversion of potential consumers into real customers, expanding orders, forming a circle of "brand lawyers" and others. Based on the research of predecessors, the main functions of content management are highlighted. The classification of types of content used in content management is systematized. The main stages of creating a content management strategy are described: defining the mission and goals of the strategy, research and segmentation of the target audience, study of the most successful content management practices and experience of competitors, creation of a content plan, development of evaluation system.

Keywords: sales; marketing activities; content; content management; strategy.

References

1. Kuchevskaya, I.Y. (2019), “Sales activity of the enterprise as an aspect of its production and sales potential”, Aktual'nі problemi vikoristannya ekonomіchnogo potencіalu: derzhava, regіon, pіdpriєmstvo,.vol. 8, p.243.
2. Matsera, S.M (2018), “Content management in marketing communications”, Naukovij vіsnik Uzhgorods'kogo nacіonal'nogo unіversitetu. Mіzhnarodnі ekonomіchnі vіdnosini ta svіtove gospodarstvo,. vol.19, no 2, pp. 91-94.
3. Rose, R. and Pulizzi, D. (2014), Upravlenie kontent-marketingom. Prakticheskoe rukovodstvo po sozdaniju lojal'noj auditorii dlja vashego biznesa [Content Marketing Management. A practical guide to creating a loyal audience for your business], Mann, Ivanov and Ferber, Moscow, Russia.
4. Isakova, E.V. (2018), “Content management in the promotion of goods / products / services of commercial organizations”, Aktual'nye problemy sovremennoj ekonomiki , vol.6, no. 2, pp. 178-182.
5. Nesterenko, N.A. and Shantarin, A.V. (2014), Kontent-menedzhment [Content Management], Solon-Press, Moscow, Russia.
6. Rotar, M. (2021), “Who is the content manager and what he does”, Serpstat, available at: https://serpstat.com/ru/blog/kto-takoj-kontent-menedzher/ (Accessed 9 October 2021).
7. Folio (2009), “Media resources management”, Slovar' mediaterminov [Dictionary of media terms], Folio, Kharkiv, Ukraine.
8. Krasnokutska, N.S., Nashchekina, O.M., and Zamula, O.V.(2019), “Menedzhment: navch.posіb” [Management: textbook], Drukarnya Madrid, Kharkiv, Ukraine.
9. Grigorova, Z.V. (2020), “Application of content marketing in the book publishing business”, Ekonomіka ta suspіl'stvo, [Online], vol . 22, available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-67 (Accessed 10 October 2021).
10. Marketer's notes (2021), “Brand Advocate”, available at: https://bit.ly/3jVZLWA (Accessed 13 October 2021).
11 Content Marketing Institute Official Webpage (2021), “B2B Content Marketing Insights for 2022: More Budget, More Work, More Empathy”, available at: https://bit.ly/3Bjc3OL (Accessed 11 October 2021).
12 Rulev, V.A., (2011), Menedzhment: navch.posіb [Management: textbook], Center for Educational Literature, Kyiv, Ukraine.
13 Berestetskaya, O. (2019), “Types of content: how to use them”, Sendpulse, available at: https://bit.ly/3CAKuSv (Accessed 12 October 2021).
14 Brander (2020), “Types of content or how to properly interact with the audience”, available at: https://bit.ly/3kgtSbB (Accessed 12 October 2021).
15 Medvedeva, A. (2021) “Types of content on social networks”, Smmplanner, available at: https://bit.ly/3BzNrRK (Accessed 12 October 2021).
16 Internet Strategies Group (2021), “Content is King! Content is the fuel that drives your Fan page” , available at: http://www.internetstrategiesgroup.com (Accessed 12 October 2021).
17 Shvets, M. (2021), “Content strategy: 12 steps to its creation”, Itstatti, available at: https://bit.ly/3BjjnKa (Accessed 17 October 2021).
18 Gigorova, Z.V., (2021), “Content marketing as an inbound marketing tool”, Suchasnі aspekti nauki, vol. 7, pp. 138-171.
19 Kolinko, A. (2021), “Ready content. How to create a content strategy from scratch”, Promodo, available at: https://bit.ly/3EkxLnq (Accessed 17 October 2021).
20 Stelzner, M., (2012), Kontent-marketing. Novye metody privlechenija klientov v jepohu Interneta [Content Marketing. New methods of attracting customers in the age of the Internet], Mann, Ivanov and Ferber, Moscow, Russia.
21 Jenciklopedija marketinga (2015), “Benchmarking for social media: best strategies for content distribution and evaluation”, available at: https://bit.ly/3CjwjB0 (Accessed 19 October 2021).
22 Sapega, LI. and Spivakovskaya, T.V., (2014), “Peculiarities of content marketing as an independent element of promotion on the Internet”, Aktual'nі problemi ekonomіki ta upravlіnnja, vol.8., pp. 28-34.
23 Webexpert (2021), “Content marketing. Part 6: Measuring the effectiveness of work”, available at: https://bit.ly/2Zv10Vy (Accessed 19 October 2021).
24 Doroshkevych, D.V. and Tomko, K.V. (2020), “Analysis of tools for evaluating the effectiveness of visual digital content”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol . 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7759 (Accessed 20 October 2021).

№ 11 2021

Дата публікації: 2021-11-28

Кількість переглядів: 5678

Відомості про авторів

З. В. Григорова

к. е. н., доцент кафедри менеджменту підприємств,Національний технічний університет України«Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Z. Grygorova

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Enterprise Management,National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"

ORCID:

0000-0003-4547-9812


М. А. Лисенко

магістр кафедри менеджменту підприємств,Національний технічний університет України«Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

M. Lysenko

Master's student of the Department of Enterprise Management,National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"

ORCID:

0000-0002-0084-4954

Як цитувати статтю

Григорова З. В., Лисенко М. А. Застосування контент менеджменту в управлінні збутовою діяльністю підприємства. Ефективна економіка. 2021. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9536 (дата звернення: 24.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.78

Grygorova, Z. and Lysenko, M. (2021), “The use of content management in the management of sales activities of the enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9536 (Accessed 24 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.78

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.